Kurów. Pamiątka po moście z 1943 roku udostępniona turystom

Kurów. Pamiątka po moście z 1943 roku udostępniona turystom

punkt widokowy, most w Kurowie, platforma widokowa

Punkt widokowy powstał na przyczółku starego mostu, który został wyburzony w ubiegłym roku po oddaniu do użytku nowej przeprawy wartej prawie 190 milionów złotych.

Stary most, po którym została pamiątka w postaci punktu widokowego powstał w 1943 roku. Przeprawa mierzyła 407,6 metrów, a jego szerokość stanowiła zaledwie 7,5 metra, z czego jezdnia – 6 m. Wcześniej, przed II Wojną Światową, przeprawa przez Dunajec w Kurowie była drewniana. Spłonęła ona w 1939 roku.

Most w Kurowie, 1931 rokMost w Kurowie 1931 r. Fot. Zespół Historii Drogownictwa/ GDDKiA

W 1943 r., podczas okupacji, zbudowano most drogowy, który wyburzono w ubiegłym roku. Jego stan techniczny oraz fakt, iż był zbyt wąski wpłynęły na decyzję o budowie nowej przeprawy. Powstała ona nieopodal starego mostu. Koszt inwestycji zamknął się w prawie 190 milionach. 25 października minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w obecności parlamentarzystów i samorządowców oficjalnie otworzył nowy obiekt.

Niedługo po tym rozpoczęło się wyburzanie starego mostu. Po nim został przyczółek znajdujący się od strony Brzeska. Odpowiednio go zagospodarowano i przystosowano do tego, aby pełnić funkcję platformy widokowej. Zamontowano na nim barierki, wejścia z obu stron i miejsca do siedzenia, a wcześniej – parkingi. Na punkcie widokowym zostaną jeszcze zamontowane ławeczki, które już są zamówione.

Miejsca postojowe dla samochodów są dostępne z obydwu stron. Parking znajdujący się nieopodal starego mostu także został przebudowany. Do platformy będzie można dojechać starodrożem, czyli obecną drogą krajową nr 75.

– Oprócz budowy nowego mostu i rozbiórki starego droga krajowa nr 75 została rozbudowana do klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) na odcinku 2 km, a skrzyżowania DK75 z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem ważenia pojazdów zostały przebudowane. Po obydwu stronach mostu powstały drogi serwisowe, a także: zatoki autobusowe, ekran akustyczny, ciągi pieszo-rowerowe – przypomina w rozmowie z naszą redakcją Iwona Mikrut, główna specjalistka ds. komunikacji społecznej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Co ciekawe, podczas prac rozbiórkowych natrafiono na moście na pomieszczenie ukryte 80 cm pod powierzchnią drogi na początku przeprawy, jadąc od strony Brzeska. Ma on około 5 metrów długości, 1.25 m szerokości i 2 metry wysokości. Przyczółek, w którym ,,schron”, czy też komora minerska się znajduje nie został wyburzony, gdyż właśnie na nim powstała platforma widokowa.

– Obiekt został zabezpieczony, jednak nie można z niego korzystać – dodaje w rozmowie z naszą redakcją Iwona Mikrut z GDDKiA.

Fot. GDDKiA

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama