Jak zaprojektować dobrą markę? Wyróżnij się albo zniknij w tłumie

Jak zaprojektować dobrą markę? Wyróżnij się albo zniknij w tłumie

Na co dzień posługujemy się utartymi schematami myślowymi. Akceptujemy pewne prawa, metody, nie zastanawiając się nad ich słusznością. Takie przyzwyczajenia myślowe trudno zmienić. Bardzo często właśnie w ten sposób zaczyna się projektowanie marki, a to droga donikąd. Jak zatem zaprojektować wyjątkową markę, która będzie rozpoznawalna na rynku? Markę, która się wyróżnia? 

Jest wiele dróg i wiele metod. Podzielę się z Wami  metodą dla mnie najlepszą, którą często stosuję w swojej pracy. Jednym z modeli projektowania marki  jest myślenie lateralne, którego twórcą jest Edwad de Bono – światowej klasy ekspert w dziedzinie kreatywnego myślenia. Jego wskazówki dotyczące sposobu sprawnego posługiwania się umysłem są wykorzystywane przez największe korporacje na całym świecie. 

Myślenie lateralne jest odwrotnością myślenia wertykalnego, czyli takiego, w którym posługujemy się utartymi schematami, bo przecież nie zastanawiamy się np. dlaczego ołówek nie ma uchwytu, a monitor komputera jest prostokątny. Myślenie lateralne zmusza nas do wychodzenia z naszych pudełek myślowych i mobilizuje do poszukiwania tam, gdzie inni nie szukali. To nie jest proste, bo wymaga od nas wyobraźni i kreatywności, a w natłoku obowiązków  bywa z tym różnie. Ponadto stosując metodę poszukiwania nigdy nie wiemy dokąd dojdziemy.

Często projektując markę Klienci idą drogą na skróty i to nazywamy pułapką wzorcową, inaczej ślepą akceptacją rozwiązania, czyli podążaniem tam, gdzie ktoś kiedyś już szedł.

Wszyscy innowatorzy od Steve’a Jobsa, po Elon’a Musk’a czy Jeffa Bezosa poszli w innym kierunku i właśnie dzięki temu wygrali. W porządku, zgodzę się, nie każdy z nas musi być Stevem Jobsem, ale może na swoim podwórku wyróżnić się oryginalnością i tym samym sprawić, że jego marka będzie wzbudzać jakieś emocje.

Jak mówi chińskie przysłowie: “żeby zobaczyć las, musisz z niego wyjść”.

Poniżej kilka sztuczek jak spojrzeć z innej perspektywy. 

Jeśli chcesz zbudować wyjątkową markę:

  1. Zrezygnuj z etykietowania siebie i innych oraz swojej firmy. Bądź otwarty i nie zamykaj się w stereotypach, przez to działasz na siłę i kręcisz się w kółko, utrudniając sobie i innym życie.
  2. Obserwuj szczegóły – spójrz na swoją firmę z zupełnie innej strony, skup się na szczegółach. To pozwoli Ci dostrzec to czego do tej pory nie widziałeś. 
  3. Zerwij z rutyną – zrób czasem coś innego, spróbuj inaczej porozmawiać z klientami, z pracownikami. Przemyśl co jeszcze w ramach Twojej usługi lub produktu możesz zrobić dla swoich klientów?

Projektuj swoją markę wolny od ograniczeń i nawyków oraz utartych wzorców. Spójrz z innej perspektywy i szukaj nowych rozwiązań. Zapewniam Cię, że tak na pewno osiągniesz sukces!

Ewelina Łasińska 

www.lideruj.pl

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama