Fantom z reakcjami fizjologicznymi i wirtualny stół trafiły w ręce studentów PWSZ

Fantom z reakcjami fizjologicznymi i wirtualny stół trafiły w ręce studentów PWSZ

Centrum Symulacji Medycznej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu wzbogaciło się o wirtualny stół anatomiczny i zaawansowany symulator – fantom dorosłego pacjenta do nauki i treningu procedur przeprowadzanych przez ratowników medycznych w warunkach przedszpitalnych i szpitalnych. 

Symulator (fantom) – „SimMan ALS”, trafił do pracowni ratownictwa medycznego, gdzie studenci (przyszli ratownicy medyczni) nabywają i doskonalą umiejętności w zakresie medycznych czynności ratunkowych, procedur ratunkowych przedszpitalnych, wewnątrzszpitalnych, w warunkach zbliżonych do tych, w jakich będą w przyszłości wykonywać swój zawód. Nowo zakupiony „pacjent” – swoim wyglądem i wielkością przypomina dorosłego człowieka, a po odpowiednim zaprogramowaniu, może wykazywać reakcje fizjologiczne, charakterystyczne dla żywej osoby.

Sterowany bezprzewodowo fantom, pozwala prowadzącemu ćwiczenia, zaprogramować kilkadziesiąt scenariuszy zdarzeń, z którymi ratownik medyczny może spotkać się w realnej sytuacji, począwszy od podstawowej oceny stanu pacjenta po zaawansowane umiejętności podtrzymywania życia.

Symulator może być wykorzystany do nauki i doskonalenia technik i procedur stosowanych w intensywnej terapii, kardiologii. Program „SimMan ALS” pozwala zasymulować różne nagłe stany zagrożenia zdrowia i życia, które studenci kierunku ratownictwo medyczne powinni rozpoznać, a następnie podjąć właściwe działania będące w kompetencji ratownika medycznego i pielęgniarki.

Program pozwala przeprowadzać różnorodne symulacje medyczne dotyczące pacjenta urazowego, stanów zagrożenia życia np. ze strony układu oddechowego, układu każenia, w tym z możliwością interpretacji EKG, wykonania defibrylacji, itp. Dzięki temu studenci będą lepiej przygotowani do kontaktu z prawdziwymi pacjentami, co zwiększy bezpieczeństwo i komfort chorych i poszkodowanych.

Stół anatomiczny, to… tablet rozmiarów rodzinnego… stołu, to wirtualne narzędzie, pomoc dydaktyczna, przeznaczona do celów edukacyjnych. Stół anatomiczny Anatomage pokazuje wirtualne ciało ludzkie w rzeczywistych rozmiarach. Prezentuje realistyczną i dokładną wizualizację człowieka, jego anatomicznych szczegółów. Detaliczne ukazanie szczegółów budowy ludzkiego organizmu, jest znakomitą ilustracją i dopełnieniem zajęć nie tylko z zakresu anatomii.

Operując ikonami na dotykowym ekranie, tak jak na tablecie, można dowolnie obracać, eksponować poszczególne organy, układy lub narządy ciała ludzkiego np. układ krwionośny, nerwowy, kostny, wyodrębniać je „krojąc” w dowolnej płaszczyźnie, powiększać poszczególne fragmenty i warstwy anatomiczne, dodawać je lub usuwać. W bibliotece stołu zaprogramowano 100 rzeczywistych obrazów anatomicznych.

Oprogramowanie pozwala na tworzenie i dodawanie własnych scenariuszy i opisów, tworzenie quizów i konkursów. Zastępca dyrektora Instytutu Zdrowia PWSZ – mgr Urszula Cisoń-Apanasewicz oraz kierownik Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej – dr Dorota Ogonowska są zgodne, iż pozyskane nowe, zaawansowane narzędzia dydaktyczne, przyczynią się do podniesienia jakości i skuteczności kształcenia w Instytucie Zdrowia na kierunkach: pielęgniarstwo, ratownictwo medyczne i dietetyka. Będą też przydatne na zajęciach dla innych kierunków studiów w naszej Uczelni, mających w programie naukę anatomii, pierwszej pomocy.
Dzięki tym pomocom naukowym, PWSZ poszerzyła i uatrakcyjniła paletę możliwości kształcenia m. in. wprowadzając metodę symulacji, która jest metodą nowoczesną, efektywną w nauczaniu na kierunkach medycznych i pozwala Uczelni wkroczyć w nowy wymiar edukacji w naukach medycznych i naukach o zdrowiu .

Fot. PWSZ/ Sławomir Sikora 

Reklama