Chciały pomóc ,,znajomej”. Straciły swoje oszczędności

Chciały pomóc ,,znajomej”. Straciły swoje oszczędności

Kiedy przestępca udaje naszego znajomego, bardzo łatwo można wpaść w jego pułapkę. Zwłaszcza, kiedy rozmowa odbywa się w świecie wirtualnym. Przekonały się o tym dwie kobiety, które straciły w sumie 7 tysięcy złotych.

26 października do Komisariatu Policji w Grybowie zgłosiła się mieszkanka powiatu nowosądeckiego, która poinformowała, że ktoś oszukał jej dwie znajome, włamując się na jej profil na portalu społecznościowym.

– Cyberprzestępca podszył się pod właścicielkę konta i za pomocą komunikatora rozsyłał wiadomości do jej znajomych z prośbą o udostępnienie kodów BLIK. Tłumaczył, że ma problemy z opłaceniem zamówienia przez Internet, ponieważ w banku jest awaria i szybko potrzebuje pomocy – relacjonuje Aneta Izworska z KMP w Nowym Sączu.

Niestety, dwie kobiety dały się oszukać. Myślały, że pomagają swojej znajomej i przekazały przestępcy cztery kody oraz zatwierdziły transakcje, które opiewały łącznie na 7 tysięcy złotych. Kiedy zorientowały się, że ich prawdziwa znajoma nie prosiła o kody, było już za późno – ich pieniądze wypłacono w bankomacie w województwie mazowieckim.

Nie daj się oszukać

Sądeccy policjanci apelują o rozwagę i ostrożność. Podają też kilka wskazówek, które mogą uchronić nas przed oszustami.

Korzystając z wszelkiego rodzaju portali społecznościowych, warto zabezpieczać swoje konta poprzez uwierzytelnienie dwuskładnikowe. W ten sposób zalogowanie będzie wymagać potwierdzenia smsem. Jeśli znajdziemy się w sytuacji, gdy znajoma osoba poprzez komunikator poprosi nas o podanie kodu BLIK, sprawdźmy jej tożsamość. Wystarczy krótka rozmowa telefoniczna, by upewnić się, czy to faktycznie nasz znajomy potrzebuje pomocy i czy to do niego trafią nasze pieniądze.

Jeśli zatwierdzamy transakcję w aplikacji mobilnej, sprawdźmy dokładnie dane. Przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki sami nie potwierdzimy operacji na naszym telefonie. Bardzo ważne jest także chronienie telefonu, a zwłaszcza kodu PIN do aplikacji mobilnej banku.

fot. KMP w Nowym Sączu

Czytaj też: Prąd. Planowane wyłączenia w najbliższym tygodniu

Reklama