Arkadio: 90 procent ludzi żałuje przed śmiercią tego samego

Arkadio: 90 procent ludzi żałuje przed śmiercią tego samego

Arkadio i Mateusz Ziółko

Rozmowa z raperem i freestylowcem Arkadiuszem „Arkadio” Zbozieniem z Nowego Sącza

– Często słyszymy, że jak człowiek czegoś nie doświadczy na własnej skórze, nie nauczy się. Ty w najnowszym klipie „Sam na sam” z Mateuszem Ziółko mówicie o sztuce nauki na błędach innych. To trudna sztuka. Jaki jest Twój sposób na jej doskonalenie?

– Długo sądziłem, że, aby móc wydać jakąś opinię, muszę to sprawdzić, zbadać właśnie na własnej skórze, doświadczyć. Inaczej nie powinienem zabierać głosu. Tak było do czasu, kiedy 10 lat temu natrafiłem na opracowanie Bronnie Ware, Australijki, która pracowała w hospicjum. Sondowała tam pacjentów, stojących de facto u progu śmierci, na temat tego, czego najbardziej żałują w swoim życiu. Z przeprowadzonych ankiet wynikało, że 90 procent ludzi najbardziej żałuje, że nie pozwolili sobie na życie, jakie czuli, że powinni wybrać. Zamiast tego żyli tak, jak mówili im, czy oczekiwali tego od nich, inni. Drugą najczęściej podawaną przez nich odpowiedzią było, że za dużo pracowali, a trzecią, że za mało czasu spędzili w domu, z rodziną. Kiedy dotarło do mnie, że to nie jest żadna kampania reklamowa, gdzie wywala mi się billboard przed oczy i na siłę wciska do głowy jakieś treści, a szczere odpowiedzi ludzi, którzy kończą swoje życie, to mnie przeszyło i zmiażdżyło. Pomyślałem sobie, że skoro 90 procent ludzi, i to bardzo różnych – biednych i bogatych, z małych i z wielkich miast – żałuje takich samych rzeczy przed śmiercią, to ja też mogę tego żałować. To był zatem czynnik, który rozpędził mnie do tego, żeby spróbować uczyć się na błędach innych.

– I klipem przekonujesz do tego innych.

– Nie chciałbym, żeby ten klip wybrzmiał jak wyrzut sumienia dla kogoś. Ten klip to przede wszystkim wyrzut mojego sumienia. To ja chcę się uczyć tej sztuki, ja chcę obserwować te działania w swoim życiu. A jeśli dodatkowo inni wezmą to dla siebie, to megasuper.

– Masz jednak jakiś odbiorców, do których chciałbyś, aby szczególnie trafił ten klip? (…)

Całość przeczytasz w „Dobrym Tygodniku Sadeckim” – kliknij i czytaj za darmo:

DTS 1 listopada, zmarli

Reklama