Miało wystarczyć skierowanie dwóch przebiegów ,,Sądeczanki” do analizy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, ale nie wystarczyło. Minister Infrastruktury – Andrzej Adamczyk poprosił o skierowanie do uzgodnień środowiskowych trzeciego, a jednocześnie najtańszego wariantu przebiegu tej trasy, czyli bez tunelu pod Justem – poinformował dzisiaj, podczas konferencji prasowej, poseł Wiesław Janczyk.
– To wcale nie oznacza, że tunel pod Justem nie zostanie wybudowany, ale taki standard przyjęto żeby do dalszych prac skierować trzy warianty. Mam nadzieję, że to nie opóźni w żadnym stopniu realizacji tej inwestycji. Mamy do czynienia także z odwołaniami, co do kontestacji przebiegu drogi – wyjaśniał poseł.
Jak tłumaczył, wczoraj dyrektor GDDKiA poinformował go, iż takie działania odwoławcze podjęła społeczność samorządowa i gminna Gnojnika. Prawdopodobnie trzeci wariant miałby przebiegać po szlaku dotychczas planowanym z wykonaniem tunelu, ale przejściowo bez budowy tunelu za około pół miliarda złotych.
– Wydaje się, że to rozsądne ze strony ministerstwo, że zażyczyło sobie trzeciego wariantu, bo to jest pewna ostrożność przy realizacji tej inwestycji. Ona byłaby wtedy poprowadzona szybciej, ale z założeniem, że tunel będzie dobudowany. Podobno standardem jest dzisiaj, że do analiz środowiskowych i geologicznych mają iść trzy warianty, wcześniej miałem informację, że dwa są wystarczające – tłumaczył poseł.
Polityk zaznaczył, iż ostateczną decyzję, co do wyboru konkretnego wariantu podejmie GDDKiA.
– Minister Adamczyk ma prawo dopytywać i nadzorować, jednak jeżeli chodzi o sam wybór technologii i przebiegu tej trasy to jest kompetycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – podkreślał były podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. – Na wybór konkretnego przebiegu ma wpływ koszt, a także czynniki społeczne – Czyli to wszystko, co wynika z rozmów z mieszkańcami -wyjaśniał. – Na terenie Tęgoborzy łatwo sobie wyobrazić, że są tylko trzy możliwości kontynuowania szlaku drogowego z Nowego Sącza: albo przez Świdnik z pominięciem całej góry Just, albo starym szlakiem z serpentynami albo tunelem – dodał. Wiesław Janczyk, jednak zaznaczył, że zrobi wszystko, aby był realizowany wariant z przebiegiem przez tunel pod Justem, czyli najkrótszą drogą, mimo iż ten wybór podnosi koszt inwestycji o ponad 400 milionów złotych.
Poseł nie chce deklarować terminów realizacji tego zadania, ale chce, by wszystko obyło się bez niespodzianek i by pod koniec przyszłego roku ogłoszono przetarg. W ostatnich dniach lutego dwa warianty przebiegu drogi „Sądeczanki” zostały skierowane do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. O tym poniżej.
Źródło ilustracji : www.nowysacz.pl; GDKiA Kraków