Po sąsiedzku – w Bieszczadach rozpoczęła się ciekawa inwestycja w unikalną atrakcję turystyczną. Polskie Koleje Linowe (PKL) zaprezentowały podczas uroczystego spotkania na zaporze w Solinie inwestycję i rozpoczętą budowę kolei widokowej. Nowy ośrodek turystyczny Grupy PKL będzie wyjątkowy ze względu na lokalizację i jedyne w skali Polski atrakcje turystyczne.
Kolej linowa będzie przebiegać nad solińską zaporą, długość jej trasy wyniesie ponad 1,5 km.
– Turyści, którzy odwiedzą Solinę w przyszłym roku będą mogli zobaczyć piękne widoki i bieszczadzką przyrodę z zupełnie nowej perspektywy – wagonika kolei PKL – mówi Daniel Pitrus, prezes PKL.
Podróż 8-osobowym wagonikiem kolei linowej rozpocznie się od stacji Plasza zlokalizowanej przy solińskim deptaku. Stąd turyści podziwiając zaporę oraz jezioro solińskie wyruszą w podróż do stacji zlokalizowanej na górze Jawor.
Na trasie kolei znajdować się będzie pięć podpór o różnych wysokościach. Pasażerowie wagonika będą mogli podziwiać widoki z różnych poziomów. Najniższa podpora osiągnie wysokość 17 metrów. Najwyższa – 75 metrów i będzie to najwyższa podpora kolei linowej w Polsce.
Na ponad półtorakilometrowej trasie kolei gondolowej PKL wagony pokonają odległość aż 682 metrów pomiędzy podporami nr 2 i 3. To również będzie rekordową odległością w naszym kraju.
Podróżujący wagonikiem kolei linowej Grupy PKL będą mogli dotrzeć na górę Jawor, na której wybudowana zostanie wieża widokowa. To z niej turyści z wysokości 50 metrów zobaczą trasę, którą pokonali wagonikiem kolei linowej, zaporę oraz bieszczadzki krajobraz wraz z jeziorem solińskim. Tutaj także zlokalizowana będzie karczma wpisana w krajobraz otoczenia góry Jawor i wieży widokowej.
Dodatkową atrakcją nowego ośrodka turystycznego Grupy PKL i PFR w Solinie będzie park tematyczny zlokalizowany na powierzchni 4,7 hektara na zboczu góry Jawor, w którym każdy, będzie mógł aktywnie spędzić czas, a także poznać historię tego regionu Polski.
Kolej w Solinie zostanie wyposażona w najnowsze technologie, które zapewnią najwyższy standard bezpieczeństwa a systemy napędu awaryjnego oraz newralgiczne elementy kolei zostaną zdublowane oraz umożliwią bezpieczne sprowadzenie pojazdów do stacji.