Black Friday już minął i czas na podsumowania. Jak przygotować się do niego w przyszłym roku?

Black Friday już minął i czas na podsumowania. Jak przygotować się do niego w przyszłym roku?

Dać dobre zniżki

Sklep internetowy przede wszystkim musi zapewnić realne zniżki. Nie jakieś tam 5% od “sugerowanej ceny producenta”. Ludzie nie są głupi, umieją porównać ceny. Badania opinii internautów pokazują, że 65% z nich korzysta z internetu właśnie w celu porównywania cen produktów, a 63% wymienia łatwość porównywania ofert w różnych sklepach jako czynnik motywujący ich do kupowania w sieci (“E-commerce w Polsce 2019: Gemius dla e-Commerce Polska”). A cena jest dla klientów e-commerce najważniejsza: 65% z nich  deklaruje, że do robienia zakupów w internecie motywuje ich właśnie atrakcyjniejsza niż w sklepach tradycyjnych cena. Także wśród osób niekupujących w sieci 55% ankietowanych deklaruje, że do dokonania zakupów on-line mogłyby ich zachęcić niższe ceny. Black Friday może więc być dobrą okazją do pozyskania nowych klientów, jeżeli zaoferujesz konkurencyjne ceny produktów. Nie zapominaj jednak przy tym o swoich stałych klientach. Jedna trzecia ankietowanych (31%) wymienia zniżki dla stałych klientów jako czynnik motywujący ich do robienia zakupów w sieci. Na Czarny Piątek przygotuj dla nich coś specjalnego.

 Szybkie zakupy, szybki kurier

We wspomnianych badaniach rynku e-commerce połowa (49%) ankietowanych zadeklarowała, że szybkość dokonywania zakupów w internecie motywuje ich do zakupów on-line. W Black Friday sklepy internetowe mają tu jeszcze większą przewagę nad tradycyjnymi, bo nie trzeba stać w kolejkach, przepychać się w drzwiach i bić z ludźmi o ostatni przeceniony telewizor. O ile oczywiście nie padną serwery. Zadbaj więc żeby system przygotowany był na większy ruch.

Jednocześnie jednak jedna trzecia (31%) kupujących on-line wskazało na długi czas oczekiwania na dostawę jako na jeden z głównych problemów związany z dokonywaniem zakupów on-line. Zwiększony ruch na okoliczność Black Friday może jeszcze pogorszyć sytuację. Musisz więc zadbać o to żeby paczki sprawnie opuszczały magazyn (wszystkie ręce na pokład, potrzebujesz ludzi do kompletowania i pakowania zamówień). Ale nawet jeżeli ty wszystkiego dopilnujesz, to twoje wysiłki może zniweczyć operator logistyczny. Kurierzy mają w tym dniu pełne ręce roboty, więc wybierz wiarygodnego partnera, który ogarnie zwiększoną liczbę przesyłek. Pamiętaj przy tym, że najpopularniejszą formą dostawy jest kurier (58% ankietowanych korzystało z tej formy dostawy, a 71% twierdzi, że jej dostępność zachęca ich do kupowania on-line) oraz odbiór w Paczkomacie (52% respondentów korzystało z dostawy do paczkomatu, a 61% z nich deklaruje, że jej dostępność motywuje ich do zakupów w danym sklepie). 

 Zwroty zwroty

Wielu internautów (68% respondentów w badaniach Gemius) do zakupów w sieci motywuje nieograniczony czas do namysłu przy wyborze towarów. W Black Friday takiego komfortu jednak nie ma. Dlatego dobrze jest zadbać o możliwość zwrotu nietrafionych zakupów. Niekoniecznie klienci będą je chcieli zwracać, ale sama świadomość, że mogą zachęci ich do zakupów. W końcu 43% z nich zadeklarowało w badaniach, że motywuje ich do robienia zakupów przez internet możliwość zwrotu zakupionego towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. 

Przy tym, spośród różnych form dostawy towaru najbardziej zachęcających do zakupów przez internet 59% ankietowanych wybrało darmową dostawę do domu z możliwością darmowego zwrotu, która była też czwartą najczęściej wybieraną formą dostawy zakupów ze dokonanych w sieci (27% wskazań). BIorąc pod uwagę ostrą walkę cenową między sklepami w Czarny Piątek, darmowa dostawa z darmowym zwrotem może być tym co zaważy na wyborze właśnie twojego sklepu.

Warto przy tym pamiętać, że spośród różnych form zwrotu towaru klientów najbardziej zachęca do zakupów przez internet możliwość darmowego nadania zwrotu kurierem w systemie door-to-door (53% wskazań), która jest też najczęściej wybieraną przez kupujących w sieci metodą zwrotu towarów (18% wskazań).

Reklama