Wraca pomysł sprzed 20 lat. Chcą budować kolejkę z Piwnicznej do Szczawnicy i na Słowację

Wraca pomysł sprzed 20 lat. Chcą budować kolejkę z Piwnicznej do Szczawnicy i na Słowację

Polscy i słowaccy samorządowcy wracają do pomysłu sprzed 20 lat i mają nadzieję go zrealizować. Chodzi o połączenie kolejką turystyczną dwóch polskich uzdrowisk: Piwnicznej i Szczawnicy oraz słowackiej Starej Lubovni. Projekt takiego połączenia „wąskotorówką” przygotowali w latach 2000 – 2003 naukowcy z Politechniki Krakowskiej pod przewodnictwem prof. Adama Tułeckiego. W miniony poniedziałek w Hotelu Beskid w Piwnicznej przypomniano tę koncepcję na roboczym spotkaniu w sprawie projektu budowy kolejki.

W Piwnicznej spotkali się w tej sprawie parlamentarzyści Jan Duda i Anna Paluch, burmistrzowie Piwnicznej, Szczawnicy i Starej Lubovli – Dariusz Chorużyk, Grzegorz Niezgoda i  Ĺuboš Tomko, Edward Bogaczyk, Roman Turek,  Slavomir Nagy – konsul Generalny Republiki Słowackiej w Polsce oraz Richard Malŷ – przedstawiciel Starostwa Starej Lubowni.

Projekt z początku wieku łączył koncepcję zwykłego pociągu i kolei zębatej, która pozwalałaby pokonać strome podjazdy.  Opublikowano go w jednym z wydań „Geomatics, Landmanagement and Landscape” (anglojęzyczne wydawnictwo krakowskiej Akademii Rolniczej). Jego idea ówczesna i obecna jest prosta: trzykrotne skrócenie podróży między dwoma kurortami. Dystans jaki trzeba przemierzyć z Piwnicznej do Szczawnicy jadąc drogą  to około 60 km (w linii prostej oba miasta dzieli 17 km). Trasa kolejki wytyczona przez Kosarzyska, przełęcz Obidza (960 m n.p.m.) i Jaworki liczyłaby około 23 km. Różnica poziomów między najniższym, a najwyższym punktem trasy to około 500 m.

Inspiracją dla inżynierów były szwajcarskie kolejki łączące kurorty narciarskie. Początkowo rozważano napęd silnikiem spalinowym, później zastąpiono tę koncepcję szynobusem napędzanym gazem ziemnym. Koszty inwestycji szacowano wówczas na 170 – 300 mln zł w zależności od tego, czy kolejka łączyłaby tylko dwa polskie uzdrowiska, czy miałaby na przełęczy Obidza rozwidlenie, które umożliwiałoby dotarcie wagonikiem do zamku Lubomirskich w Starej Lubovni,

Na roboczym spotkaniu w Piwnicznej zaprezentowano przebieg trasy kolejki łączącej Piwniczną ze Starą Lubownią i Szczawnicą. Budowa kolejki może być szansą dla rozwoju turystycznego, gospodarczego uwzględniającego wymogi ekologiczne dla naszego regionu. Ustalono, że kolejnym krokiem będzie podpisanie samorządowego transgranicznego porozumienia w sprawie budowy kolejki – informuje poseł Jan Duda w mediach społecznościowych.

zdjęcie w nagłówku: unsplash; Xavier von Erlach.

Inspiracją dla inżynierów z Krakowa były kolejki łączące szwajcarskie miejscowości turystyczne

 

Czytaj też:

Reklama