Już za kilka tygodni tory kolejowe łączące Nowy Sącz z Klęczanami mają stać się placem budowy. To nieśmiały, ale ważny początek inwestycji, która pozwoli – po ponad 20 latach – przywrócić ruch pociągów na trasę Nowy Sącz – Chabówka. Linia 104 z Nowego Sącza do Chabówki jest częścią trasy kolejowej Podłęże – Piekiełko, której budowa od kilku dziesięcioleci nie może doczekać się przejścia z etapu planu do czynu. Do czasu odblokowania pieniędzy z Krajowego Programu Odbudowy, finansowanie remontu linii 104 zapewni Państwowy Fundusz Rozwoju.
Przedstawiciele spółki PKP PLK podpisali umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych gwarantującą dofinansowanie remontu kolejowej trasy Nowy Sącz – Chabówka kwotą ponad 3,9 mld zł.
– Zrobiliśmy krok do realizacji projektu Podłęże – Piekiełko. To kluczowy projekt kolejowy dla mieszkańców Małopolski. Zwalczy wykluczenie komunikacyjne południowej części regionu. Początek prac budowlanych już niebawem – zapowiedział kilka dni temu minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wykonawcy prac na odcinkach z Nowego Sącza do Klęczan i z Chabówki do Rabki Zaryte są już wybrani.- Dochodzimy do finału tego wiekowego procesu, w którym wielką rolę odebrał świętej pamięci senator Stanisław Kogut. Mam nadzieję, że już niedługo zobaczymy się na wbiciu łopaty – zapowiedział w miniony czwartek na konferencji prasowej poseł PiS Patryk Wicher.
Trasa nr 104 Chabówka – Nowy Sącz zostanie wyremontowana i zelektryfikowana. Odcinek łączący Podłęże w gminie Niepołomice z Tymbarkiem i Mszaną Dolną wymaga budowy 58 km nowej linii kolejowej. W Szczyrzycu zaplanowano rozgałęzienie linii na wschód do Tymbarku (linia 622) i na zachód do Mszany Dolnej (linia 623), gdzie nowa linia połączy się z 75-kilometrową”sto czwórką”.
Jeśli doczekamy się realizacji tego projektu – z Nowego Sącza do Krakowa dotrzemy pociągiem szybciej niż w godzinę.
Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Projekt zakłada m.in. budowę wyższych peronów i nowych przejść podziemnych z windami, które otworzą możliwość podróżowania pociągiem osobom z niepełnosprawnościami.
Wizualizacje – w galerii poniżej.
zdjęcia: Adrian Maraś; wizualicje: PKP-PLK
źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.