Sprzedaż domu w budowie – jak zrobić to zgodnie z prawem?

Sprzedaż domu w budowie – jak zrobić to zgodnie z prawem?

housebuilding

Sprzedaż domu w trakcie budowy nie jest sytuacją często, ale może się zdarzyć. Głównymi powodami jest zmiana sytuacji finansowej lub chęć bądź konieczność zmiany miejsca zamieszkania np. ze względu na obowiązki zawodowe bądź po prostu zmiany decyzji i braku chęci do kontynuowania budowy. Jak zatem sprzedać dom w budowie?

Czy można sprzedać dom w trakcie budowy?

Sprzedaż domu w trakcie budowy bez odbioru technicznego jest możliwa, chociaż sprzedaż będzie właściwie dotyczyła gruntu. Do zakończenia budowy nieruchomość nie stanowi odrębnej własności i nie ma tu znaczenia stopień zaawansowania prac budowlanych. Tak więc nawet dom w stanie surowym jest integralną częścią gruntu i nie może zostać sprzedany osobno. Wydzielenie lokali mieszkalnych lub innych części nieruchomości i ich odrębna sprzedaż będzie możliwa dopiero po zakończonej budowie i odbiorze stanu technicznego.

Sprawdź ofertę nowych domów w Niepołomicach

Dokumenty niezbędne do sprzedaży domu w budowie

Do sprzedaży gruntu wraz z rozpoczętą budową domu niezbędny jest szereg dokumentów, które zaświadczają o stanie prawnym działki oraz informują o zakresie wykonanych prac. Najważniejsze dokumenty to:

  • dokumenty poświadczające nabycie działki (umowa kupna, spadek, darowizna itp.);
  • księga wieczysta nieruchomości gruntowej;
  • wypis z rejestru gruntów;
  • miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wraz z zaświadczeniem z gminy o przeznaczeniu nieruchomości;
  • pozwolenia na budowę.

Dodatkowo warto kupującemu przedstawić i przekazać dziennik budowy i protokoły z odbiorów dotyczących m.in. instalacji.

Umowa sprzedaży domu w budowie

Umowa o sprzedaży domu w budowie (a właściwie gruntu) w zasadzie nie różni się niczym od tej sporządzanej przy sprzedaży domu, czy mieszkania z rynku wtórnego. Umowa musi mieć charakter notarialny, a więc jej sporządzeniem musi zająć się notariusz. W treści powinien znaleźć się dokładny opis gruntu oraz elementów wybudowanych i przeprowadzonych dotychczas prac.

Z umową sprzedaży nabywca powinien zgłosić się do gminy, aby poinformować o zmianie właściciela gruntu, co jest niezbędne również ze względu na konieczność opłacania podatku od nieruchomości. Po przeprowadzeniu transakcji warto również dokonać odpowiedniego wpisu do księgi wieczystej, który będzie informował o nowym właścicielu gruntu.

Artykuł sponsorowany.

Czytaj również: ZUS ostrzega przed oszustami, którzy proponują pomoc w pisaniu wniosku o „czternastkę”.

Reklama