Rywalizacja w pracy nie zawsze jest czymś złym. Na niektóre osoby chęć „prześcignięcia” współpracownika i osiąganie lepszych efektów wpływa mobilizująco i motywująco. W ten sposób pracują na swoją karierę i awans. Trzeba jednak pamiętać, że granica pomiędzy zdrową, a niezdrową rywalizacją w firmie jest jednak cienka — sprawdź, jak jej nie przekroczyć!
Zdrowa rywalizacja — przejawy
Podczas szukania pracy np. na Pracuj.pl każdy pracownik może z łatwością zapoznać się z listą obowiązków. W dużych przedsiębiorstwach jednak te same zadania są wykonywane przez kilka różnych osób. Taki sytuacja może prowadzić do chęci rywalizacji i osiągania lepszych wyników niż współpracownik. Zdrowa rywalizacja na tym etapie motywuje pracowników do produktywności i pomaga szybciej osiągać ustalone cele. Jednocześnie zatrudniony przejawia większe zainteresowanie pracą, angażuje się w realizację zadań i obowiązków.
Rywalizacja przejawia się również współpracą pomiędzy pracownikami. Nikt nie podcina tu nikomu skrzydeł, a bardziej pomaga w osiąganiu jeszcze lepszych efektów. Dzięki temu pracownicy lepiej się komunikują, a także szybciej i sprawniej osiągają zamierzone plane.
Niezdrowa rywalizacja — czyli kiedy rywalizacja niszczy
Rywalizacja jednak może również znacznie pogorszyć kontakty między pracownikami. Niezdrowa rywalizacja przejawia się chęcią osiągania lepszych wyników, jednak już bez poszanowania drugiego człowieka i zaufania. Pracownicy widzą w innych pracownikach wrogów, robiąc wszystko, aby być lepszym od nich. Często dochodzi do oszukiwania i pojawiania się konfliktów, które psują atmosferę w firmie. Taki wyścig szczurów prowadzi również do psucia się relacji w pracy, co znacznie utrudnia swobodne porozumiewanie się.
Jak nie psuć atmosfery w pracy przez rywalizację?
Jak można zauważyć, rywalizacja może mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na zespół. Aby atmosfera w pracy była przyjazna, a pracownicy wspierali się wzajemnie, należy zadbać przede wszystkim o dobre relacje. Rozmowa i swobodne kontaktowanie się to podstawa utrzymania pozytywnych więzi. Jednocześnie każdy ambitny pracownik musi zrozumieć, że razem w grupie w szybszy sposób osiągnie swoje osobiste cele oraz będzie miał pozytywny wpływ na działanie firmy. Współpraca to podstawa w osiąganiu sukcesów!