Rozpoczynają się prace przy sześciu dworcach Doliny Popradu

Rozpoczynają się prace przy sześciu dworcach Doliny Popradu

Dolina Popradu

Podróżowanie koleją po Dolinie Popradu zyska nowy wymiar. Jak pisaliśmy TUTAJ ruszyły już prace przy trzech dworcach w tamtym rejonie. Teraz roboty rozpoczną się przy sześciu kolejnych obiektach.

Jak już pisaliśmy, dworce zyskają na wyglądzie i staną się przyjazne osobom z niepełnosprawnościami oraz środowisku. Będą także bardziej bezpieczne. Prace dotyczyć będą zarówno przebudowy historycznych obiektów, jak i budowy zupełnie nowych.

Tym razem roboty ruszą w Żegiestowie (koszt – 5,27 mln zł), Żegiestowie-Zdroju (koszt – 5,69 mln zł), Piwnicznej (koszt – 6,53 mln zł), Miliku (koszt – 4,74 mln zł), Młodowie (koszt – 4,77 mln zł) oraz Starym Sączu (koszt – 6,76 mln zł). Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe, a projekt i wykonanie to rola SKB S.A. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace zakończone zostaną na początku 2023 roku.

– Małopolska od wielu lat stawia na transport kolejowy. Inwestujemy w pociągi i zaplecze techniczne, by tworzyć nowoczesną infrastrukturę, która ułatwia mieszkańcom codziennie funkcjonowanie i zachęca turystów odwiedzających region do poznawania jego najdalszych zakątków. Modernizacja kolejnych dworców w Dolinie Popradu: w Miliku, Młodowie, Piwnicznej, Starym Sączu oraz Żegiestowie i Żegiestowie-Zdroju przełoży się na podniesienie poziomu życia Małopolan także w kontekście ekologii – dzięki tego rodzaju inwestycjom osoby podróżujące po regionie chętniej rezygnują z transportu samochodowego i wybierają przyjazną środowisku kolej – mówi Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego.

Żegiestów-Zdrój

Dworzec Żegiestów-Zdrój został wybudowany w 1876 roku. Wygląd historycznego budynku nie zmieni się, ale jego wnętrze i otoczenie zyska nowe oblicze. Wyższa część zostanie pomalowana na jasny kolor, a na niższej drewniana wykładzina elewacyjna będzie będzie poddana konserwacji podobnie jak wiata z kolumnadą i ażurową balustradą.

– Nowością będzie jej częściowe przeszklenie, dzięki czemu zwiększy się przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku. Pod pozostałą częścią wiaty znajdzie się poczekalnia letnia. Dworzec zyska również nową iluminację nocną podkreślająca bryłę budynku i przestrzeń wejściową od strony peronów – informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP.

Poczekalnia wewnątrz budynku zostanie doświetlona dzięki dużemu przeszkleniu od strony peronów. Znajdą się w niej nowe ławki, gabloty, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W budynku będą także toalety oraz pomieszczenia techniczne.

Otoczenie dworca również przejdzie metamorfozę. Od strony drogi wojewódzkiej pojawi się ścieżka do klatki schodowej z windą, która umożliwi dostanie się na poziom dworca. Obok budynku zaprojektowano nowe chodniki i wiatę rowerową.

Żegiestów i Piwniczna

Dworce w Żegiestowie i Piwniczej to również historyczne budynki. Pierwszy z nich powstał w 1908 roku, a drugi w 1928. W każdym z nich elewacja przejdzie renowację i obie zostaną pomalowane na jasny kolor, co ma współgrać z dachówką w barwie cegły. Odtworzona zostanie historyczna stolarka okienna i drzwiowa.

Na parterze każdego z budynków znajdzie się poczekalnia z ławkami, gablotami oraz tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów. W obiektach będą również toalety i pomieszczenia, przeznaczone na potrzeby spółek kolejowych.

Zieleń w otoczeniu dworców zostanie uporządkowana, wybudowane będą nowe chodniki. Nie zabraknie też elementów małej architektury oraz stojaków i wiat rowerowych. W Piwnicznej po zachodniej stronie budynku pojawią się dwie wiaty rowerowe z miejscami do odpoczynku, a pomiędzy nimi – plac zabaw.

Milik i Młodów

W planach jest nie tylko renowacja istniejących dworców w Dolinie Popradu, ale i budowa nowych. Takie obiekty powstaną w Miliku i Młodowie. Będą to niewielkie budynki łączące nowoczesność z górską architekturą. W projektach znalazły się duże przeszklenia w poczekalniach. W Miliku część elewacji pokryje bazaltowa wykładzina imitująca drewno, a w Młodowie – cegła. Wewnątrz oprócz poczekalni z ławkami, gablotami i tablicami będą toalety i pomieszczenia techniczne.

Zadbano też, by pasażerowie mogli oczekiwać również na zewnątrz obiektów. W Miliku staną specjalne wiaty, a w Młodowie dach budynku zostanie wysunięty. Nie zabraknie też nocnej iluminacji.

– Zaniedbany teren w otoczeniu dworców zostanie zaaranżowany całkowicie na nowo. W Młodowie przy dworcu pojawią się nowe chodniki, stojaki rowerowe i trzy miejsca postojowe, a na terenie należącym do stacji po drugiej stronie ulicy wiata rowerowa z miejscami do odpoczynku. W Miliku przestrzeń w sąsiedztwie dworca będzie zaaranżowana podobnie, z tym że znajdą się tam dwie wiaty rowerowe. Przy obydwóch budynkach zostanie również uporządkowana zieleń oraz zamontowane ławki, kosze i oświetlenie – opisuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP.

Stary Sącz

W najbliższym czasie prace ruszą również w Starym Sączu. Tamtejszy dworzec przejdzie całkowitą metamorfozę – zmieni się zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Geometryczna bryła, wieża zegarowa w centralnej części, przeszklenia, elewacja z elementami drewna i bazaltu – to wszystko jest w planach.

W środku znajdzie się przestrzeń obsługi podróżnych, lokale na wynajem i pomieszczenia na potrzeby samorządu.

– Poczekalnia zajmie powierzchnię około 65 m kw. Będzie ona urządzona w stylu nowoczesnym, utrzymana w odcieniach szarości z dużymi przeszkleniami w strefach wejściowych. W jej wnętrzu podróżni znajdą wykonane ze stali nierdzewnej ławki, gabloty na rozkłady jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Tuż obok poczekalni zlokalizowano toalety oraz niewielki lokal komercyjny – informuje Bartłomiej Sarna.

Otoczenie dworca zostanie przearanżowane. Po północnej stronie stanie wiata rowerowa z miejscami do odpoczynku, po południowej pojawią się stojaki rowerowe i niewielki parking. Nowe będą także ławki, kosze i oświetlenie.

wizualizacje: PKP

Targi Edukacja, Kariera, Przyszłość

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama