PKP Intercity zamówiło w sądeckim Newagu 10 nowoczesnych, elektrycznych lokomotyw. Maszyny rozwijające prędkość 200 km/h będą obsługiwać połączenia Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń, Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice i Warszawa – Kraków. Kontrakt wart jest ponad ćwierć mld złotych brutto (dokładnie 258,6 mln zł).
Newag zobowiązał się do uzyskania dopuszczenia do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech oraz do realizacji zamówienia w terminie 42 miesięcy od podpisania umowy. Pierwsza lokomotywa ma być oddana zamawiającemu w ciągu 1,5 roku.
– W słowniku Newagu nie ma takiego słowa jak „spóźnienia”, czy „zmiana harmonogramu”. To będzie dostarczone w terminie. Natomiast wielkim wyzwaniem będzie homologowanie lokomotyw na sześć krajów – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu Newagu.
Nie jest to pierwsze zamówienie PKP Intercity z sądeckiego Newagu. Od 2020 roku przewoźnik dysponuje lokomotywami elektrycznymi EU160 Griffin wyprodukowanymi w Nowym Sączu. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h. 30 Griffinów Newag wyprodukował wówczas w 11 miesięcy.
zdjęcia: Newag.pl