Stary Sącz: Pierwszy po pandemii festiwal muzyczny na ziemi sądeckiej!

Stary Sącz: Pierwszy po pandemii festiwal muzyczny na ziemi sądeckiej!

Kto z Was choć raz oglądając w telewizji lub internecie retransmisje wielkich wydarzeń kulturalnych z utęsknieniem patrzył na ludzi, którzy oddają się przyjemności wspólnego przeżywania doznań artystycznych? Być może po raz pierwszy doceniliśmy w warunkach epidemii jak wielkie mieliśmy do tej pory szczęście mogąc upajać się muzyką, która jest tuż, tuż… na wyciągnięcie ręki. Za kilka dni znów będziemy mogli poczuć tę magię. Rusza 43 edycja Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej. 

Już od środy Stary Sącz stanie się światową stolicą muzyki. W kościele pod wezwaniem Miłosierdzia Bożego oraz w Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari będzie można wziąć udział w muzycznej podróży w czasie.

Tegoroczny festiwal jest wydarzeniem szczególnym. Wszystko, co udało nam się zaplanować w roku ubiegłym musiało ulec modyfikacji. Pozostał jednak temat „Peregrynacja”. On w świetle tego, co wydarzyło się w ostatnich miesiącach nabiera nowego znaczenia, którego nie przywidywałem. Nawiązuje bowiem do tęsknoty za tym, co było i otwiera nas na przyszłość, która nie wiemy jaka będzie – mówi Marcin Szelest, dyrektor artystyczny festiwalu.

Festiwal rozpocznie się w najbliższą środę i potrwa do niedzieli. Dla gości przygotowano solidną porcję muzyki dawnej w wykonaniu: Capella Cracoviensis, Vasa Consort, Collegium Sans-Souci, Andrzeja Zawisza oraz {oh!} Orkiestry Historycznej.

Organizatorzy pod każdym względem zadbali również o bezpieczeństwo gości.

– Jesteśmy przygotowani na to, żeby zorganizować ten festiwal w sposób bezpieczny. Sala starosądeckiego Sokoła mieści 220 osób na widowni. W tegorocznych koncertach będzie mogła wziąć udział połowa… Takie są przepisy, że zajęte może być co drugie miejsce. Koncerty sakralne natomiast odbędą się w kościele Miłosierdzia Bożego ze względu na możliwość zapewnienia dystansu społecznego – mówi Wojciech Knapik. organizator festiwalu.

Co więcej, każda osoba biorąca udział w koncercie będzie musiała się wcześniej zarejestrować wypełniając formularz kontaktowy online.

Przychodząc na wydarzenie trzeba będzie poddać się procedurze dezynfekcji oraz badaniu temperatury, stąd prośba od organizatorów o przybycie na koncerty przynajmniej 25 minut wcześniej. Nie zapomnijcie zabrać również maseczki ochronnej.

Ale to nie wszystko!  Koncerty transmitowane będą online na profilu facebookowym festiwalu oraz na antenie radiowej Dwójki, gdzie będzie można usłyszeć koncert otwierający oraz finałowy. Pozostałe, będą retransmitowane.

Zapraszamy do Starego Sącza, przed ekrany komputerów lub odbiorniki radiowe!

Program 42. Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej (8.07 – 12.07.2020)

  • środa 8 lipca, Stary Sącz, kościół Miłosierdzia Bożego, godz. 1930 – inauguracja Festiwalu

7 × S: Stary Sącz, Saksonia, Spisz, Schimrack, Schütz i Scheidt

Capella Cracoviensis, dyr. Jan Tomasz Adamus

Spiskie miasta utrzymywały w XVII wieku liczne zespoły muzyczne, które uświetniały również nabożeństwa w tamtejszych farach. Świadectwem tej dawnej świetności jest przede wszystkim repertuar zapisany w tabulaturach organowych przechowywanych obecnie w Lewoczy. Dwie z nich zawierają przede wszystkim utwory polichóralne, w tym muzykę dwóch największych mistrzów działających w Saksonii – Heinricha Schütza i Samuela Scheidta. Słynne Musicalische Exequien Schütza, napisane na okoliczność pogrzebu Heinricha II Reussa z Gery i wydane w postaci druku, który dziś znany jest tylko w niekompletnej postaci, zachowały się w całości jedynie w lewockiej tabulaturze. Styl Schütza i Scheidta, mający swoje źródło w muzyce weneckiej, naśladował z wielkim powodzeniem miejscowy organista i kompozytor Johann Schimrack, który działał w Spiskim Podgrodziu. Te zaskakujące związki repertuarowe Saksonii i Spisza prezentujemy w Starym Sączu jako lokalny przykład muzycznych peregrynacji w interpretacji cenionego krakowskiego zespołu.

Johann Schimrack: Lobe den Herren meine Seele

Johann Schimrack: Jauchzet dem Herren alle Welt

Samuel Scheidt: Sic Deus dilexit mundum

Samuel Scheidt: Ich hebe meine Augen auf zu den Bergen

Heinrich Schütz: Musicalische Exequien

  • czwartek 9 lipca, Stary Sącz, kościół Miłosierdzia Bożego, godz. 1930

Adam Jarzębski: Gościniec, albo Canzoni e concerti

Vasa Consort, kier. art. Marcin Szelest

Nowa edycja dzieł zebranych Adama Jarzębskiego, siedemnastowiecznego kompozytora i skrzypka związanego z dworem Zygmunta III Wazy i Władysława IV, przygotowywana przez Marcina Szelesta dla serii „Monumenta Musicae in Polonia”, będzie podstawą rzadkiego przedsięwzięcia – wykonania całego zbioru Canzoni e concerti zawierającego muzykę instrumentalną tego twórcy pisaną w awangardowym stile moderno. Jarzębski w późniejszych latach wydał drukiem Gościniec, będący wierszowanym opisem siedemnastowiecznej Warszawy, ale jego Canzoni e concerti są również swoistym „Gościńcem” – owocem podróży kompozytora, które poprzedzały jego zatrudnienie na warszawskim dworze, a które obejmowały działalność w kapeli elektora brandenburskiego w Berlinie oraz peregrynację po Italii. Odnaleziony w Berlinie rękopis zbioru zachęca do odkrycia na nowo tego pomnika historii muzyki polskiej, który wprowadza nas w barwny świat wirtuozerii instrumentalnej wczesnego baroku.

Adam Jarzębski: zbiór Canzoni e concerti, wykonanie kompletne (27 utworów instrumentalnych)

  • piątek 10 lipca, Stary Sącz, Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari, godz. 1930

Na dworze Fryderyka II

Collegium Sans-Souci: Collegium Sans-Souci: Dóra Ombodi, Joanna Huszcza, Jakub Kościukiewicz, Ewa Mrowca-Kościukiewicz

Fryderyk Wielki nie tylko szczycił się utrzymywaniem jednej z najlepszych kapel osiemnastowiecznej Europy, ale sam brał aktywny udział w życiu muzycznym swojego dworu, grając na flecie traverso. Jako mecenas sztuki przyciągał wirtuozów i kompozytorów, którzy występowali w jego zespole i pisali dla niego utwory na najwyższym poziomie. Koncert przypomni wybór repertuaru kameralnego powstałego w kręgu króla Fryderyka, w tym owoc najsłynniejszej wizyty na berlińskim dworze, którą złożył sam Johann Sebastian Bach – sonatę na flet, skrzypce i basso continuo z dedykowanego władcy zbioru Musikalisches Opfer.

  • sobota 11 lipca, Stary Sącz, Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari, godz. 1930

Alla maniera italiana

Andrzej Zawisza – klawesyn

Wybitny polski klawesynista, zwycięzca międzynarodowych konkursów i pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie, wykona recital złożony z dzieł m.in. Girolama Frescobaldiego, Johanna Jacoba Frobergera i Matthiasa Weckmanna. Program ten ukazuje peregrynację stylu włoskiego na północ Europy. Frescobaldi, najwybitniejszy organista i klawesynista włoski pierwszych dekad XVII wieku, wynalazca i kodyfikator nowego stylu w muzyce na instrumenty klawiszowe, gromadził wokół siebie liczne grono uczniów, do których należał Froberger, późniejszy organista nadworny w Wiedniu i zapalony podróżnik, który zwiedził większość ówczesnych krajów Europy Zachodniej, zawożąc do nich swój specyficzny styl gry i kompozycji, wykształcony pod okiem Frescobaldiego. Dzięki osobistej znajomości z drezdeńskim organistą Matthiasem Weckmannem, który następnie pracował w Hamburgu, Froberger wyeksportował „włoską manierę” na północ Europy, co zaowocowało nie tylko pełną splendoru twórczością kolejnej generacji kompozytorów północnoniemieckich, ale wywarło również znaczący wpływ na wczesną twórczość Bacha. W ten sposób włoska śpiewność i diversità wyznaczyły jeden z trwale dominujących trendów w muzyce baroku.

Johann Sebastian Bach: Preludium h-moll BWV 923

Luzzasco Luzzaschi: Toccata del quarto tuono

Girolamo Frescobaldi: Toccata terza (Libro Primo)

Johann Jacob Foberger: Toccata I (Libro Secondo)

Louis Couperin: Suite in d

Thomas Tomkins: Ground in d

Matthias Weckmann: Toccata [IV] in a

Jean Henry d’Anglebert: Prélude z III Suity d-moll (1689)

Johann Sebastian Bach: V Suita francuska G-dur BWV 810

  • niedziela 12 lipca, Stary Sącz, kościół Miłosierdzia Bożego, godz. 1930 – zakończenie Festiwalu

Amandus Ivanschiz na Jasnej Górze

{oh!} Orkiestra Historyczna, kier. art. Martyna Pastuszka

Paulin Amandus Ivanschiz, który urodził się i działał w Austrii, spędził wprawdzie kilka lat w Rzymie, ale nigdy nie był na Jasnej Górze. Wiele z jego licznych kompozycji zachowało się jednak w jasnogórskim archiwum. Tamtejsza kapela czerpała w XVIII wieku swój repertuar z różnych europejskich ośrodków, a w tym przypadku koneksje między klasztorami paulińskimi grały kluczową rolę. Rękopisy z utworami sakralnymi Ivanschiza zawędrowały zatem do sanktuarium, które od wieków stanowiło główny cel polskich peregrynacji. Ta wystawna muzyka, którą osiemnastowieczni pielgrzymi mogli usłyszeć na Jasnej Górze, w symboliczny sposób zamyka festiwal i ukazuje ponadnarodowe znaczenie duchowego centrum Rzeczpospolitej, zabrzmi zaś w wykonaniu znakomitego zespołu z Katowic, prowadzonego przez jedną z najwybitniejszych polskich skrzypaczek grających na historycznych instrumentach.

Amandus Ivanschiz: Sinfonia G-dur

AmandusIvanschiz: Oratorium Primum

AmandusIvanschiz: Missa Solemnissima s.Ottiliae Virginis

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama