Pierwsze dworce w Dolinie Popradu już po metamorfozie

Pierwsze dworce w Dolinie Popradu już po metamorfozie

dworce w Dolinie Popradu

W ubiegłym roku w Dolinie Popradu ruszyło dwanaście sporych inwestycji – tamtejsze dworce kolejowe przechodzą metamorfozę. Obiekty mają zachować górski charakter, ale stać się nowoczesne, przyjazne osobom z niepełnosprawnościami i środowisku. Dwa z nich są już gotowe i w czwartek (2 marca) zostały uroczyście oddane do użytku.

Prace dobiegły końca w Rytrze oraz w Barcicach (o ich rozpoczęciu pisaliśmy TUTAJ). Koszt przebudowy tych dwóch dworców to odpowiednio 6,44 mln zł i 4,22 mln zł brutto. Inwestycje w Dolinie Popradu realizowane są przez Polskie Koleje Państwowe z dofinansowaniem ze środków unijnych. Projektem i wykonaniem obiektów zajęła się SKB S.A.

Otwarcie dworców w Rytrze i Barcicach to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy Doliny Popradu zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży do Nowego Sącza. Mam nadzieję, że zmodernizowane budynki dworców staną się wizytówkami miejscowości Rytro i Barcice oraz ważnymi punktami komunikacyjnymi na mapie powiatu nowosądeckiego. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – zaznaczał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W dworcach w Rytrze i Barcicach po latach powraca obsługa podróżnych. W obiektach i ich otoczeniu zlikwidowano bariery architektoniczne i wprowadzono szereg usprawnień, by dostosować je do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojawiły się m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, czy plany dotykowe. Ponadto dworce posiadają nowoczesne systemy bezpieczeństwa, energooszczędne, automatycznie sterowane oświetlenie, panele fotowoltaiczne i systemy inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS).

Rytro

Historyczna bryła, jasna elewacja, odtworzona stolarka okienna i drzwiowa, drewniana wiata od strony peronów oraz czerwona dachówka – tak wygląda po remoncie dworzec w Rytrze. Budynek zyskał też nocną iluminację i przestrzenne napisy. W środku znalazły się ławki, gabloty, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Przy poczekalni są toalety. W skrzydłach dworca przewidziano przestrzeń na potrzeby spółek kolejowych i na wynajem, a do pomieszczeń prowadzą osobne wejścia.

Na zewnątrz powstały parkingi rowerowe, wiata z miejscem do odpoczynku i stacją naprawczą jednośladów. Pojawiły się nowe chodniki, ławki, kosze. W planach jest także rzeźba kwietna.

(pod galerią zdjęć z Rytra kolejna część tekstu)

Barcice

Po modernizacji jest też już dworzec w Barcicach. Zyskał nową, jasną elewację oraz deskowanie. Odtworzono stolarkę okienną i drzwiową na wzór historycznej. Wyremontowana została wiata, a na dachu pojawiło się nowe poszycie z dachówki w ceglanym kolorze. Na budynku jest nocna iluminacja i podświetlane napisy.

W poczekalni znalazły się ławki z miejscem na bagaż, gabloty, zegar, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W budynku są toalety i pomieszczenia techniczne.

Na zewnątrz w miejscu dawnego budynku gospodarczego powstał teren zielony i wiata rowerowa z miejscami do odpoczynku oraz słupkiem naprawczym. Wykonano nowe chodniki i miejsca postojowe. Nie zabrakło też nowych elementów małej architektury, a więc ławek, koszy, oświetlenia i rzeźby kwietnej.

fot. PKP

Reklama