Pierwszy most, którym pociągi Galicyjskiej Kolei Transwersalnej przeprawiły się w Nowym Sączu przez Dunajec oddany został do użytku w 1884 roku. W styczniu 1945 roku został wysadzony przez wycofujące się z miasta wojska niemieckie. Odbudowano go dwa lata później. Dziś fragment po fragmencie dziewięcioprzęsłowa 318-metrowa konstrukcja mostu znika z krajobrazu i robi miejsce dla nowej…
– Istniejący most kolejowy zastąpi nowa przeprawa, która zapewni sprawny i bezpieczny ruch kolejowy na trasie Chabówka – Nowy Sącz. Na rozbiórkę istniejącego obiektu pozyskano wymagane dokumenty, w tym zgodę konserwatora zabytków. W ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., wybudowana zostanie żelbetowa konstrukcja, oparta na sprężonych belkach – dla przęsła nurtowego o rozpiętości 120 m, podwieszona do stalowego łuku. Ze względu na odmienne parametry techniczne nowego mostu, przy budowie nie będą wykorzystywane elementy dotychczasowego obiektu – tłumaczy w rozmowie z dts24 Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wartość prac, obejmujących rozbiórkę istniejącego mostu i budowę nowej przeprawy, to blisko 55 mln zł netto.
Zakończenie budowy mostu przewidziane jest w drugim półroczu 2025 r.
Na końcu galerii zdjęć zobaczycie jak będzie wyglądał nowy most.
zdjęcia: Adrian Maraś