Nie ma w kraju podobnego projektu na taką skalę

Nie ma w kraju podobnego projektu na taką skalę

Rozmowa z Joanną Kot – dyrektor pionu personalnego w firmie Newag i Joanną Fryzowicz – prezes Fundacji Newag

– Dlaczego Newag stawia na naukę matematyki wśród najmłodszych dzieci i co to ma wspólnego z produkcją pociągów?

Joanna Kot: – Zawsze warto stawiać na naukę matematyki. Nie bez powodu od wieków nazywana jest „królową nauk”. Matematyka jest dziedziną wymagającą, angażuje wiele obszarów naszego umysłu: począwszy od myślenia logicznego, poprzez myślenie przestrzenne, na myśleniu abstrakcyjnym kończąc. Dla mnie, matematyka to przede wszystkim nauka o rozwiązywaniu problemów. Osoby, które posiadają ugruntowane umiejętności matematyczne, zdobyte choćby w wieku szkolnym, sprawniej radzą sobie z otrzymywanymi zadaniami. Umiejętności zdobyte podczas nauki matematyki można bowiem wykorzystać w wielu aspektach naszego życia. Wykorzystujemy je nawet w życiu codziennym. Beneficjentem tychże umiejętności jest również pracodawca – logika, umiejętność dokonywania analizy i wyobraźnia przestrzenna niezbędne są również przy produkcji „pociągów”.

Joanna Fryzowicz: – Według różnych badań przeprowadzonych w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, zadatki uzdolnień matematycznych prezentują już dzieci czteroletnie. Wśród pięciolatków co piąte badane dziecko wykazuje się wybitnymi uzdolnieniami. Wśród sześciolatków jest to co czwarte badane dziecko. Niestety, w grupie siedmio- i ośmiolatków już tylko co ósme (!) badane dziecko wykazuje się wysokimi kompetencjami w zakresach działalności matematycznej.   Czyli w rok, dwa tracimy połowę (połowę!) uzdolnionych dzieci. Oczywiście tendencja nie jest proporcjonalna, ale proszę sobie pomyśleć, jak wyglądałby nasz świat, gdyby te uzdolnione dzieci nie traciły a rozwijały swoje zdolności i stawały się uzdolnionymi inżynierami, technikami.

To jest kluczowa kwestia – potrzebujemy uzdolnionych inżynierów, przemysł produkcyjny ich potrzebuje, a nie ma ich, bo nasz system edukacji ich traci, nie rozwija ich, porównuje do innych i wyrównuje do średniej. Tracimy przez to prawdziwe diamenty.

Dlatego korzystając z reguł rozwijania zadatków uzdolnień matematycznych oraz autorskiego programu edukacji matematycznej opracowanych przez panią prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską oraz doświadczeń przez nią zebranych, postanowiliśmy uruchomić NPE (Nowosądecki Program Edukacyjny), który w pełni finansujemy ze środków Fundacji.

Wierzymy, że dzięki temu programowi podniesiemy poziom kształcenia matematyki w regionie oraz zapewnimy odpowiednie wsparcie edukacyjne dzieciom szczególnie uzdolnionym, by nie traciły możliwości dalszego rozwoju. A potem, miejmy nadzieję, niektóre z nich będą chciały budować pojazdy szynowe.

– Podczas zorganizowanej przez Fundację Newag konferencji dotyczącej innowacyjnych metod nauki i rozwijania zdolności matematycznych dr Jan Amos Jelinek z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie powiedział o tym, co dzieje się w Nowym Sączu, m.in.: „To jest cud edukacyjny. Nie ma w kraju podobnego projektu na taką skalę. Z moich badań wynika, że edukacja techniczna w Polsce nie istnieje, a powinna stanowić priorytet od początku rozwoju dziecka”. Kto nie rozwija we współczesnym świecie swoich kompetencji technicznych ten ginie? (…)

CAŁOŚĆ PRZECZYTASZ W „DOBRYM TYGODNIKU SĄDECKIM”

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama