Największy kontrakt w historii PKP w ,,rękach” sądeckiego Newagu

Największy kontrakt w historii PKP w ,,rękach” sądeckiego Newagu

Newag wyprodukuje i zmodernizuje 121 lokomotyw dla Polskich Kolei Państwowych. Kontrakt opiewa na łączną sumę 1,6 miliarda złotych i jest największym w historii grupy PKP. Pierwsze lokomotywy już dziś po godzinie 19:00 wyjadą z Nowego Sącza. Dzisiaj także siedzibę sądeckiej firmy odwiedzili przedstawiciele PKP oraz Ministerstwa Infrastruktury. 

W spotkaniu uczestniczyli: Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński, Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz, Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk oraz Prezes Newag S.A. Zbigniew Konieczek.

To jeden z najszczęśliwszych dni dla polskiego kolejnictwa, a przede wszystkim dla pasażerów i naszych klientów – stwierdził prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński. Wyjaśniał, że tak duże zamówienie nowoczesnych lokomotyw do przewozów pasażerskich i towarowych to ogromne wydarzenie. Zamówienie obejmuje produkcję 31 lokomotyw z serii Dragon 2, w tym 7 z modułem dojazdowym i 24 dwunapięciowe, 30 Griffinów do przewozów pasażerskich, a także modernizację lokomotyw spalinowych SM48.

Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk przyznał, że tak nowoczesne lokomotywy kilka lat temu były dla spółki tylko marzeniem. – Lokomotywa Griffin osiąga prędkość 160 km/h i uzupełni flotę szybkich pociągów – mówił.

Jak zaznaczał minister Andrzej Bittel, kolej cieszy się wśród Polaków coraz większą popularnością, a produkowane przez Newag lokomotywy Griffin, które wkrótce trafią do PKP Intercity, pozwolą na niezawodne przewożenie pasażerów w lepszych warunkach i w lepszym czasie.

Ten rok zakończymy prawdopodobnie z dziesięcioprocentowym wzrostem liczby pasażerów w stosunku do roku 2018, natomiast rok 2018 do 2017 to pięćdziesięcioprocentowy przyrost liczby pasażerów kolei – poinformował przedstawiciel ministerstwa.

Sekretarz Stanu pogratulował też prezesowi Zbigniewowi Konieczkowi. – Firma Newag buduje swoją dobrą, silną pozycję na rynku i wzmacnia markę, która jest znana w Polsce i w Europie, o czym świadczą włoskie i inne zagraniczne kontrakty – mówił.

Zbigniew Konieczek, prezes firmy Newag zdradził, że już dziś po godzinie 19:00 lokomotywy dla PKP Cargo wyjadą z Nowego Sącza. Z kolei pojazdy dla PKP Intercity czekają na jeszcze jeden certyfikat, który najprawdopodobniej wkrótce otrzymają.

Warto powiedzieć, że lokomotywy są po wszystkich testach, badaniach – dodał prezes Konieczek. – Ostatnie trzy z ośmiu przygotowanych już dla PKP Intercity były wczoraj na sprawdzeniu ETCS, czyli urządzenia które powoduje komunikację lokomotywy z torami, linią kolejową. W Polsce zostały zamontowane po raz pierwszy, a certyfikaty są bez zastrzeżeń.

Prezes firmy Newag wspomniał także o zleceniach wykonanych w ubiegłych latach dla PKP Cargo. – Zmodernizowaliśmy 245 lokomotyw. Jest to największy nasz klient, jeśli chodzi o modernizację. Pierwsza lokomotywa była dostarczona w 2010 roku. Przez 9 lat dzięki tej modernizacji nie spalono 20 milionów litrów paliwa. Tyle zostało zaoszczędzone.

Reklama