MTB: Grybów – Maślana Góra

Trasy po drogach i bezdrożach Beskidu Niskiego w okolicach ziemi grybowskiej uważam za jedne z najlepszych najbardziej malowniczych i zróżnicowanych pod kątem trudności. Jedna z wielu, do których chciałbym zachęcić rowerzystów prowadzi z Grybowa na Maślaną Górę i wiedzie asfaltem, drogami betonowymi, leśnymi ścieżkami, nasypami kamiennymi jak i błotnistymi trawersami…

Wyruszamy z rynku w Grybowie kierując się na ul Topolową w kierunku Białej Niżnej tak zwanym „Zawodziem”. Dojeżdżamy do klasztoru sióstr karmelitanek w Białej Niżnej. Następnie skręcamy w lewo na drogę Wojewódzką 981 a następnie przez tory, w prawo w kierunku osiedla Stróż o nazwie Słopna.

Dalej kierujemy się drogą asfaltową w górę w kierunku wsi Wyskitna, a z niej do miejscowości Szalowa, w której skręcamy w prawo, za Kościołem w kierunku wsi Bieśnik.

Jedziemy drogą asfaltową (w większości pod górę) i  na szczycie drogi w Bieśniku skręcamy w prawo (za przystankiem). Teraz czeka nas około kilometrowy odcinek mieszany utwardzonej drogi asfaltowej i szutrowej.

Po prawej stronie drogi ukaże nam się wreszcie dość szeroki wjazd szutrowy do lasu, na początku którego postawiony jest otwarty szlaban prowadzący na szczyt Maślanej Góry. Stoi na niej potężny przekaźnik który jest mniej więcej półmetkiem naszej trasy.

Wracając kierujemy się wg. znaku znajdującego się  na szczycie góry w kierunku Stróż. W zależności od pogody może nas zaskoczyć błotnisty leśny trawers, charakteryzujący się momentami ostrymi i nieco podziurawionymi zjazdami, na którym napotkamy wystające fragmenty korzeni połamanych gałęzi, ostrych kamieni jak i spore ilości spływającego błota.

Kierując się tą trasą dojedziemy do wsi Wyskitna, w której dojedziemy do drogi betonowej. Skręcimy w lewo w kierunku miejscowości Gródek.

Dojeżdżając do Gródka zauważymy po lewej stronie drogi Kościół, przed którym skręcimy w prawo w wąską asfaltówkę (90 stopni i nieco w dół), a jadąc nią trzymamy się prawej strony i po przejechaniu około 300 metrów, na rozwidleniu skręcamy w prawo, drogą asfaltową, która po kilkuset metrach przechodzi w betonową. Zaczyna się niezbyt długi, ale bardzo treściwy podjazd.Na szczycie skręcamy w prawo w bitą drogę, która przechodzi w betonową i ostrym zjazdem prowadzi do drogi krajowej Nowy Sącz Gorlice (DK981).

Przecinamy tą drogę i jedziemy wąską krętą asfaltówką przez las. Na ostatnich metrach przechodzi ona w dróżkę żwirową. Na końcu, po lewej stronie, będzie stał drewniany krzyż, a nieco niżej, po prawej – kaplica parafialna na Podchełmiu.

Kierujemy się drogą asfaltową (ul. Zdrojowa) w stronę kaplicy mijając ją z lewej strony i dalej naprzemiennie wypłaszczeniami i stromymi zjazdami do ul.Kościuszki w Grybowie (DK 981).

Skręcamy w lewo kierując się w stronę grybowskiego rynku.Długość trasy to około 55 km., czas przejazdu – około 4 godzin, suma przewyższeń – około 1000 m.

Dla mniej wprawionych rowerzystów bardziej komfortowy i bezpieczny będzie przejazd po suchym, lecz dla rowerzystów szukających wrażeń pora sucha i mokra będzie nie lada gratką zwłaszcza podczas zjazdów z Maślanej Góry.