Most w Kurowie na ukończeniu. Wkrótce nim przejedziemy

Most w Kurowie na ukończeniu. Wkrótce nim przejedziemy

Roboty na budowie wznoszącego się nad Dunajcem mostu w Kurowie postępują. Obecnie już na dwóch pylonach zostały podwieszone wszystkie wanty (liny), a na trzecim pozostały jedynie dwie do zamontowania. Już prawie 90% prac zostało wykonanych. Otwarcie przeprawy dla ruchu zbliża się wielkimi krokami.

Na dojazdach do mostu kontynuowane są prace przy budowie nasypu, umacniane są skarpy, ustawiane betonowe krawężniki i wykonywana podbudowa z betonu asfaltowego. W październiku krakowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeniesie ruch ze starej przeprawy na nową.

Most powstał z połączenia konstrukcji wantowej (red. podwieszanej) z belkową – sprężoną. Ma specjalne liny, ale pylony są niższe niż w mostach wantowych, co sprawia, że są też od nich tańsze w wykonaniu, za to bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe.

– Całkowita jego długość wyniesie 602 m, szerokość 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu. W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie – wyjaśnia Iwona Mikrut z krakowskiej GDDKiA.

Przeprawa będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jej konstrukcję i lokalizację, możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem.

Most, którym obecnie się poruszamy został wybudowana w 1943 roku, ma długość 407,6 m. Szerokość stanowi zaledwie 7,5 metra, z czego jezdnia ma 6 m. Ale nie tylko to, że jest zbyt wąski, stanowiło motywację do jego przebudowy. Również stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Jak przekonuje Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, decyzja o budowie nowego obiektu była koniecznością.

Przypomnijmy, budowa mostu w Kurowie rozpoczęła się 26 lipca 2019 roku. Wykonawca zadania, czyli polsko-węgierskie konsorcjum firm Banimex miało 25 miesięcy na realizację inwestycji od momentu podpisania umowy (10 czerwca 2019). W termin nie wliczał się okres zimowy tj. od 15 grudnia do 15 marca. Planowano, że nową przeprawą przejedziemy najpóźniej w kwietniu 2022 roku, jednak zima w 2019/2020 roku okazała się na tyle ,,lekka”, że nie było potrzeby korzystania z przysługującej przerwy. Prace trwały całą dobę. W październiku ruch ze starego mostu zostanie przeniesiony na nowy, jednak roboty potrwają jeszcze do kwietnia 2022 roku. Więcej —>tutaj. 

Fot. GDDKiA

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama