DTS PATRONUJE. Pytajcie co się stało, a nie kto to zrobił

DTS PATRONUJE. Pytajcie co się stało, a nie kto to zrobił

Uważność, dialog, dbałość, zaufanie, normalność, zwyczajność – na tym, zdaniem panelistów, którzy wzięli udział w konferencji naukowo-psychologicznej „Od podziałów do współpracy – rodzice i nauczyciele w relacji szkolnej”, powinien opierać się model współpracy rodziców i nauczycieli. Jego wypracowanie było głównym celem spotkania w Wyższej Szkole Biznesu – NLU w Nowym Sączu, która we współpracy z Fundacją Ostoja zorganizowała konferencję.

Od lewej: Dr Dariusz Woźniak, Halina Czerwińska, dr Aleksandra Lorenc-Steinmec, Beata Cenzartowicz, Joanna Knapik, Katarzyna Gajdosz-Krzak

Fundacja Ostoja w Nowym Sączu co roku, od przeszło 16 lat, organizuje konferencje naukowe poświęcone wychowaniu dzieci. Od kilku lat jej partnerem w tym jest sądecka uczelnia. Tegoroczna konferencja po raz pierwszy odbyła się on-line, przy użyciu platformy Cloud Academy, stworzonej przez WSB-NLU. Z tej sposobności skorzystało ponad 200 osób. Wśród prelegentów byli naukowcy z różnych części kraju: prof. n. med. Jadwiga Jośko-Ochojska (Uniwersytet Medyczny w Katowicach), ks. dr Jerzy Smoleń (Akademia Ignatianum w Krakowie), dr Aleksandra Lorenc-Steinmec (Ośrodek Terapii Poznawczo-Behawioralnej MENSANA w Krakowie), dr Ewa Siellawa-Kolbowska (Instytut Profilaktyki Zintegrowanej w Warszawie), dr Adrianna Othmani (Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University w Nowym Sączu), mgr Dorota Macander (Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie), mgr Andrzej Ochojski (Stowarzyszenie Wspierania Wiedzy Medycznej w Rybniku) oraz Halina Czerwińska (organizator konferencji i prezes Fundacji Ostoja).

Ireneusz Maj, dyrektor Zespołu Edukacji i Wychowania w biurze Rzecznika Praw Dziecka

Szkoła nie jest w stanie przejąć kompetencji rodziców, które są wpisane w specyfikę relacji między nimi a dziećmi, ma jednak ogromny potencjał, by wzmocnić ich umiejętności i poszerzyć wiedzę – mówił w imieniu ministra Mikołaja Pawlaka Ireneusz Maj, dyrektor Zespołu Edukacji i Wychowania w biurze Rzecznika Praw Dziecka, który objął honorowy patronat nad konferencją.

Jej uczestnicy mieli okazję zaczerpnąć od prelegentów konkretne wskazówki, jak to zrobić. Ks. dr Jerzy Smoleń wzorem Janusza Korczaka, podczas swojego wykładu wystosował 15 postulatów dzieci i młodzieży do rodziców i nauczycieli: 1. Nie krzyczcie na mnie, ale rozmawiajcie ze mną; 2. Nie budujcie relacji strachem; 3. Pytajcie co się stało, a nie kto to zrobił; 4. Nie oceniajcie mnie po wyglądzie; 5. Pozwólcie, aby moje zdanie miało jakieś znaczenie; 6. Nie faworyzujcie mocniejszych uczniów; 7. Dlaczego odraczacie nagrodę, a karę wymierzacie natychmiast; 8. Nie mówcie: dopiero co mówiłem; 9. Nie mówcie mi, że nazwisko zobowiązuje; 10. Pozwólcie mi mieć przyjaciół i popełniać błędy; 11. Pozwólcie mi odpocząć, nie tylko nauka się liczy; 12. Bądźcie dyskretni; 13. Starajcie się mnie zrozumieć; 14. Czy to, że jestem to mało? Czy liczą się tylko sukcesy? 15. Mam tylko was!

Ks. dr Jerzy Smoleń

Prelegenci odnieśli się również do obecnej sytuacji i tego, jak w dobie koronawirusa funkcjonuje szkoła i jaki ma to wpływ na relacje uczniów, nauczycieli i rodziców. Prof. Jadwiga Jośko-Ochojska zwróciła uwagę na to, w jaki sposób silny stres determinuje nasz mózg oraz jakie to może mieć skutki dla przyszłych pokoleń. Podkreśliła między innymi, że życie w permanentnym stresie powoduje, że człowiek przestaje odróżniać dobro od zła. Jej mąż Andrzej Ochojski w swoim wystąpieniu odniósł się do tego słowami: – Czyżbyśmy już zapomnieli przesłanie papieża św. Jana Pawła II? Mówił do nas: Nie lękajcie się!

Uczestnicy konferencji mogli zaczerpnąć konkretne wskazówki, jak dbać o zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne w tych trudnych czasach, czego myślę każdy z słuchaczy potrzebował. Według statystyk bowiem w dobie koronawirusa jest niemal dwukrotnie większy odsetek ludzi cierpiących na depresję czy stany lękowe – mówi Halina Czerwińska, prezes Fundacji Ostoja. W swoim wystąpieniu zaprezentowała program, który jest wsparciem dla rodziców i nauczycieli nie tylko na te czasy – Szkołę dla Rodziców i Wychowawców. Dr Ewa Siellawa-Kolbowska, przedstawiając wyniki ostatnich badań młodzieży na zdalnym nauczaniu, polecała z kolei program skierowany do uczniów – „Nawigacja w kryzysie”, opracowany przez warszawski Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, a Dorota Macender wyszła z propozycją dla nauczycieli, mówiąc o korzyściach programu Golden Five.

Nieodłącznym elementem naszych konferencji jest wręczenie certyfikatów nauczycielom z regionu, którzy zdecydowali się już wziąć udział w programie Golden Five. W tym roku na tytuł Złotych Nauczycieli zasłużyło 11 osób, a trzy szkoły podstawowe: w Królowej Górnej, Limanowej i Tęgoborzy dołączyły do Złotych Szkół Golden Five – relacjonuje Halina Czerwińska.

Konferencję podsumował panel dyskusyjny, w którym wzięli udział: Joanna Knapik, Złota Nauczycielka programu Golden Five z Limanowej, Beata Cenzartowicz, która w dyskusji była głosem rodziców, dr Aleksandra Lorenc-Steinmec, Halina Czerwińska oraz dr Dariusz Woźniak, rektor WSB-NLU. Poproszeni na zakończenie o jedno słowo określające model współpracy nauczycieli i rodziców, odpowiedzieli, jak we wstępie: uważność, dialog, dbałość, zaufanie, normalność, zwyczajność.

Przeczytaj również rozmowę z dr Adrianną Othmani, psychologiem i wykładowcą WSB-NLU: Bo nauczyciel się na mnie uwziął

 

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama