Doktor Honoris Causa dla Andrzeja Guta Mostowego

Doktor Honoris Causa dla Andrzeja Guta Mostowego

International Business School w Sofii nadała tytuł honorowy Doktora Honoris Causa za zasługi na rzecz rozwoju turystyki sekretarzowi stanu Andrzejowi Gutowi-Mostowemu. Współpraca z branżą turystyczną jako podstawowy warunek dobrej polityki turystycznej prowadzonej przez państwo – to tytuł wykładu wygłoszonego przez wiceministra podczas uroczystości.

Jestem zaszczycony, serdecznie dziękuję. Jest to wyraz uznania nie tylko mojej osoby, ale całego zespołu, który wspiera współpracę polsko-bułgarską na licznych polach turystyki i nauki. Współpraca i dialog ze wszystkimi środowiskami związanymi z szeroko rozumianą turystyką jest dla mnie podstawą w codziennej pracy. Jestem otwarty na dzielenie się dobrymi praktykami, sprawdzonymi rozwiązaniami na rzecz rozwoju turystyki – powiedział Gut-Mostowy podczas odbierania tytułu. – Akademicki tytuł naukowy to docenienie zaangażowania w pracę na rzecz bezpiecznego rozwoju turystyki i innowacyjnych rozwiązań, które przyczyniły się do wsparcia branży. m. in. podczas światowej pandemii. Sytuacja branży turystycznej w Polsce i na świecie w trakcie pandemii COVID-19 była bardzo skomplikowana m.in. ze względu na dwuletnie ograniczenia w funkcjonowaniu. W tym trudnym okresie byłem odpowiedzialny za opracowanie programów pomocowych – Polski Bon Turystyczny, Turystyczny Fundusz Zwrotów, Turystyczny Fundusz Pomocowy oraz pakiet ustaw, składających się na Tarczę Antykryzysową. Te instrumenty dały szereg rozwiązań o charakterze horyzontalnym dla branży turystycznej.

Jak zaznaczył –  pandemia wymagała szybkich decyzji i sprawnych działań, a Polski Bon Turystyczny okazał się sukcesem zarówno w wymiarze gospodarczym jak i społecznym, o czym świadczą dane statystyczne z raportów systemu teleinformatycznego utrzymywanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Według stanu na 31 marca 2023 r.: łączna liczba bonów aktywowanych przez beneficjentów wyniosła prawie 4 miliony, co stanowi ponad 88 % wszystkich przysługujących beneficjentom bonów. Z Polskiego Bonu Turystycznego skorzystało łącznie około 7,3 miliona dzieci, w tym ponad 220 tysięcy dzieci z niepełnosprawnościami.  W programie PBT uczestniczyło ponad 28 tysięcy przedsiębiorców turystycznych z całej Polski. Suma środków, która wpłynęła do podmiotów z branży turystycznej przez cały okres obowiązywania programu wyniosła około 3,2 mld złotych.

Na przestrzeni ostatnich lat zaszły ogromne zmiany w turystyce w związku z poszukiwaniem destynacji dostępnych samochodem, blisko obszarów cennych przyrodniczo i dających możliwość regeneracji. Program „Polskie Uzdrowiska” został skierowany do wszystkich gmin uzdrowiskowych oraz posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej. 50 gmin uzdrowiskowych w całej Polsce otrzymało bezzwrotne dofinansowanie w wysokości do 5 mln złotych ze środków pochodzących z czwartej edycji Programu Inwestycji Strategicznych – Polskie Uzdrowiska. W sumie ponad 240 mln zł, które wspomagają samorządy, które ucierpiały w czasie epidemii COVID-19. Program Polskie Uzdrowiska został opracowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Gmin Uzdrowiskowych i Kancelarią Prezesa Rady Ministrów.

Program wsparcia gmin górskich w trakcie pandemii COVID-19 to kolejne rozwiązanie pomocowe, o którym wspomniał wiceminister. W ramach naboru wniosków o środki z programu wsparcia wprowadzonego Uchwałą Rady Ministrów w styczniu 2021 r. w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego, jako narzędzia ograniczania skutków epidemii COVID-19, wnioski złożyły 202 gminy położone na obszarach górskich.

W swoim wystąpieniu Andrzej Gut-Mostowy podkreślił także rolę regionów:

Potencjał turystyczny tkwi przede wszystkim w regionach. Tam są walory przyrodnicze i kulturowe, a także chęć działania przedstawicieli lokalnych społeczności. Odkrycie tych potencjałów i stworzenie w jego ramach skomercjalizowanych produktów turystycznych – to jest wyzwanie. Rola samorządu terytorialnego jest fundamentalna z punktu widzenia rozwoju turystyki.

 

Reklama