Koniec metamorfozy arcydzieła inżynierii z 1949 r. Następny w kolejce – wiadukt przy ul. Zielonej

Koniec metamorfozy arcydzieła inżynierii z 1949 r. Następny w kolejce – wiadukt przy ul. Zielonej

Już niedługo zakończy się remont mostu kolejowego nad rzeką Białą w Grybowie. Obiekt ma 137 metrów długości, sześć przęseł i już niemal 70 lat. Jego odnowa to część większych inwestycji, prowadzonych przez Polskie Linie Kolejowe na trasie Tarnów-Muszyna. 

Most kolejowy w Grybowie to nieodłączny element historii miasta. Pierwsza przeprawa powstała w XIX wieku. Jednak podczas Drugiej Wojny Światowej piękny, kamienny wiadukt został wysadzony przez żołnierzy niemieckich. Na jego miejscu powstał obecny most. Jego budowę rozpoczęto w 1947, a zakończono w 1949.

Prace remontowe przy przyprawie trwają już od dłuższego czasu. Most został odnowiony, wzmocniony i zabezpieczony przed korozją, a przy filarach umacniane są brzegi rzeki.

Na trasie kolejowej Tarnów-Muszyna prowadzonych jest jednak znacznie więcej prac, które mają poprawić komfort podróżowania.

Wymieniane są tory (około 19 kilometrów), rozjazdy i elementy sieci trakcyjnej. Przebudowane zostaną 22 przejazdy kolejowe, między innymi w w Grybowie, Ptaszkowej, Białej Wyżnej i Mszalnicy. Jak informują PLK, prace remontowe obejmą też 28 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 wiaduktów i 4 mosty.

Odnowione już zostały perony na stacji w Ptaszkowej i na przystanku w Mszalnicy. Pojawiły się tam nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne, a także lepsze oświetlenie i oznakowanie. Zamontowany został również specjalny, dotykowy system dla osób niedowidzących i niewidomych.

Jak obiecują Polskie Linie Kolejowe, w połowie roku do dyspozycji pasażerów będą kolejne przebudowane obiekty.

Wśród inwestycji znajdzie się też długo wyczekiwana przez mieszkańców Nowego Sącza przebudowa wiaduktu przy ulicy Zielonej. Obiekt pod którym już wielokrotnie utknęły większe pojazdy będzie wyższy i szerszy (4,20 m wysokości, 10 m szerokości).

„Auta pojadą po dwcóch pasach ruchu. Będzie wygodniejsze przejście dla pieszych w rejonie ul. Zielonej. Rozpoczęła się już przebudowa torów w rejonie wiaduktu. W czerwcu wykonawca będzie ściągał przęsła. Zadanie obejmuje min. budowę nowych podpór i przęseł oraz przebudowę torów i montaż rozjazdu” – informuje Dorota Szlachta z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Prace inwestycyjne dotyczące odcinka Grybów-Kamionka oraz wiaduktu w Nowym Sączu zaplanowane zostały na lata 2017-2018, a ich łączna wartość wyniesie 62 mln zł netto.

fot. Natalia Sekuła

 

Reklama