Piwniczna – Zdrój: trzy wersje obwodnicy z tunelami, mostami i stanowczym protestem mieszkańców

Piwniczna – Zdrój: trzy wersje obwodnicy z tunelami, mostami i stanowczym protestem mieszkańców

Trwają konsultacje społeczne związane z przygotowaniami do budowy obwodnicy uzdrowiska w Dolinie Popradu. Inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad  budzi wśród mieszkańców Piwnicznej i Rytra olbrzymie emocje. Na zlecenie GDKiA eksperci  konsorcjum firm MPRB Sp. z o.o. oraz MP-MOSTY Sp. z o.o. opracowali trzy warianty przebiegu drogi. Dokumentacja projektowa wraz z decyzją środowiskową ma być gotowa w kwietniu 2022 roku, a jesienią tego samego roku miałby zostać ogłoszony przetarg na budowę. Na razie jednak żadna z trzech propozycji autorów koncepcji nie zyskała akceptacji mieszkańców Piwnicznej i sąsiedniego Rytra. Ludzie boją się przede wszystkim tego, że nowa droga stworzy warunki do ruchu tranzytowego tirów przez przejście graniczne w Mniszku. Ich zdaniem – to oznaczałoby koniec uzdrowiska.

Z uwagi na protesty, konsultacje społeczne zostały przedłużone do 2 sierpnia, zatem burzliwa dyskusja potrwa jeszcze ponad tydzień.

Szykując się do batalii o swoje racje, mieszkańcy uruchomili w Internecie zbiórkę pieniędzy na „ratowanie Piwnicznej Zdroju przed tirami

„Jako komitet społeczny nie dysponujemy żadnymi środkami finansowymi. Pieniążki są potrzebne na radców prawnych, adwokatów, materiały reklamowe i wszystko, co będzie potrzebne do walki z tą pseudo-obwodnicą” – piszą organizatorzy zbiórki.

Negatywną opinię mieszkańców odnośnie propozycji przebiegu trasy uszanował burmistrz Dariusz Chorużyk, który w piśmie do GDKiA stwierdza: „Obwodnica Piwnicznej Zdroju jest potrzebna, ale nie można jej budować kosztem mieszkańców i kosztem uzdrowiska”

(skan pisma burmistrza zamieszczamy pod tekstem).

Budowa obwodnicy Piwnicznej-Zdroju  została wpisana w rządowy „Program budowy 100 obwodnic”.  Jak czytamy w materiałach Ministerstwa Infrastruktury – podstawowym celem budowy tej drogi jest „wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze numer 87 w kierunku granicy ze Słowacją. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu międzynarodowego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Piwnicznej. Istotna będzie również możliwość ominięcia zabudowań miejscowości przez ruch turystyczny kierujący się np. w stronę Muszyny. Inwestycja jest częścią większego programu zakładającego udrożnienie polsko-słowackiego ruchu granicznego” .

W dwóch wariantach przebiegu obwodnicy, przygotowanych na zlecenie GDKiA przewidziano tunele.

Wariant 1 zakłada budowę drogi po wschodniej stronie miejscowości. Trasa miałaby rozpoczynać się na istniejącej DK87 rondem zbudowanym w rejonie cmentarza. Następnie przechodziłaby wiaduktem nad linią kolejową oraz nad drogą w kierunku centrum Piwnicznej. Dalej przebiegałaby łukiem między linią kolejową i Popradem. W rejonie stacji PKP planowane jest przejście w estakadę biegnącą nad rzeką Poprad, kładką i równolegle nad ulicą Kościuszki, a następnie tunelem pod górą Mały Kicarz. Po stronie południowej wariant 1 włączałby się do istniejącego przebiegu DK87.
Wariant 2 również wytyczono po wschodniej stronie miejscowości. Rozpoczyna się podobnie – na istniejącej DK87   rondem i wiaduktem nad linią kolejową oraz nad drogą w kierunku centrum miasta. Dalej – również między linią kolejową i Popradem. W rejonie stacji PKP przechodzi nad drogą prowadzącą do kładki pieszej. Następnie biegnąc łukiem dalej pomiędzy linią kolejową i rzeką Poprad przechodzi w most nad rzeką i nad ulicą Kościuszki. Wspomniany most wyprowadza drogę prowadzącą łukiem w rozkopie ponad Sanatorium Uzdrowiskowym „Limba” gdzie następuje włączenie do istniejącego przebiegu DK87.
Trzeci wariant zakłada budowę obwodnicy po zachodniej stronie Piwnicznej. Rozpoczyna się rondem w rejonie cmentarza. W tym wypadku przewidziano most ponad doliną a następnie tunel pod górą Węgielnik o długości 470 m (do wylotu po południowej stronie zbocza). Przedłużeniem tunelu miałaby być estakada nad ul. Daszyńskiego, linią kolejową i Popradem.

Mapę z naniesionym przebiegiem trzech wariantów zamieszczamy pod tekstem.

 

 

Wizualizacje dokumentacji projektowej obwodnicy Piwnicznej – Zdroju można obejrzeć TUTAJ.

wykorzystano materiały graficzne wykonawcy zamieszczone na stronie: https://obwodnicapiwnicznej.pl/

Reklama