Most w Kurowie może być gotów przed czasem

Nowy most w Kurowie

Praca na moście w Kurowie wre. Już w lutym zostaną połączone brzegi Dunajca, a w październiku br. będziemy mogli przejechać nową przeprawą. Obecnie wykonywane są dwa segmenty ustroju nośnego mostu. Wszystkie zadania związane z inwestycją wartą 189 096 206,12 złotych zostaną zakończone w 2022 roku. 

Symboliczne wbicie łopaty i jednocześnie oficjalne rozpoczęcie budowy mostu w Kurowie odbyło się 26 lipca 2019 roku. Wykonawca zadania, czyli polsko-węgierskie konsorcjum firm Banimex miało 25 miesięcy na realizację inwestycji od momentu podpisania umowy (10 czerwca 2019). W termin nie wliczał się okres zimowy tj. od 15 grudnia do 15 marca. Planowano, że nową przeprawą przejedziemy najpóźniej w kwietniu 2022 roku, jednak zima w 2019/2020 roku okazała się na tyle ,,lekka”, że nie było potrzeby korzystania z przysługującej przerwy. Prace trwały całą dobę, a budowlańców można było zobaczyć zarówno w dzień, jak i w nocy. W październiku ruch ze starego mostu zostanie przeniesiony na nowy, jednak roboty potrwają jeszcze do 2022 roku.

Most, którym obecnie się poruszamy, został wybudowany w 1943 roku, ma długość 407,6 m. Szerokość stanowi zaledwie 7,5 metra, z czego jezdnia – 6 m. Ale nie tylko to, że jest zbyt wąski stanowiło motywację, do jego przebudowy. Również stan techniczny pozostawia wiele do życzenia, zatem jak przekonuje Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, decyzja o budowie nowego obiektu była koniecznością.

Jak informuje Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, nowy obiekt zaprojektowany został zgodnie z parametrami technicznymi wymaganymi dla drogi klasy GP (główna przyśpieszona). Będzie położony poniżej starego mostu i dłuższy od poprzednika o 200 metrów. Całkowita jego długość wyniesie 602 metry, szerokość – 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu.

Co więcej, w ramach inwestycji na odcinku 2 kilometrów zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jego konstrukcję i lokalizację, możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem.

– Oprócz budowy nowego mostu rozbudowana zostanie DK75 do klasy GP, przewidziano także: przebudowę skrzyżowania DK75 z drogą gminną w Kurowie, parkingu z miejscem ważenia pojazdów, budowę dwóch konstrukcji oporowych, przebudowę zjazdów indywidualnych, budowę zatok autobusowych, ekranu akustycznego, ciągów pieszo-rowerowych oraz rozbiórkę 3 przepustów drogowych i budowę nowych, rozbiórkę istniejącego mostu przez rzekę Dunajec, adaptację przyczółka istniejącego mostu na punkt widokowy, rozbiórkę dojazdu do istniejącego mostu, budowę dróg serwisowych, kanalizacji, kanału technologicznego, przełożenie sieci teletechnicznej, wykonanie oświetlenia drogi oraz pełnej rekultywacji terenu zajętego pod zaplecze i plac budowy – tłumaczy Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA.

Fot. Twitter GDDKiA za EKSAMETR

 

Czytaj też:

Jako pierwsi zaglądamy do nowej siedziby firmy Wiśniowski

Share on twitter
Share on facebook
INNE POSTY

Zapisz się na Newsletter

i otrzymuj na bieżąco informacje o najnowszych wydarzeniach

Zapisując się na newsletter oświadczam, że zapoznałem się z informacją nt. przetwarzania danych znajdującą się w oraz , dostępnymi na stronie internetowej.