Ruch Szymona Hołowni Polska 2050 i politycy Konfederacji wspierają mieszkańców Piwnicznej, Rytra i Barcic protestujących przeciwko budowie tzw. „obwodnicy Piwnicznej”. Protestujący obawiają się, że pokłosiem inwestycji będzie znacznie większy ruch ciężkich samochodów przejeżdżających przez ich miejscowości i w konsekwencji – utrata turystyczno – uzdrowiskowych walorów malowniczej Doliny Popradu.
4 listopada odbył się protest przeciwko budowie drogi. Tematem zainteresowali się politycy. Owocem protestu są między innymi interpelacje poselskie, które w tej sprawie wniosła posłanka Hanna Gill-Piątek. Ich treść zamieszczamy pod tekstem. Konferedaci zorganizowali natomiast w Nowym Sączu konferencję prasową, na której przedstawiciele protestujących wyjaśniali przyczyny swoich obaw.
– Jeśli ktoś się wczyta w dokumentację związaną z tą inwestycją, dowie się, że plany są takie, aby przez Dolinę Popradu poprowadzić korytarz transportowy na Słowację i dalej – na Bałkany. My jako mieszkańcy małych miejscowości zlokalizowanych przy drodze krajowej obawiamy się, że bardzo utrudni nam to życie. Nasze miejscowości pozbawione są obwodnic. Już teraz jest na tej drodze niemały ruch samochodów, a co dopiero kiedy jeszcze więcej skieruje się na przejście graniczne w Mniszku? – pytał Tomasz Koszkul sołtys Barcic.
– Co 30 sekund koło naszych okien będzie przejeżdżała rozpędzona ciężarówka. Część lokalnych władz mówi że poprawi się bezpieczeństwo. Nie rozumiemy w jaki sposób poprawi się bezpieczeństwo jeśli ilość samochodów przejeżdżających tą trasą zostanie zwiększona i podniesiony będzie limit ich prędkości. Koszty społeczne tej inwestycji będą nieodwracalne. Dolina Popradu słynie z walorów turystycznych. Jeśli ta inwestycja w tym kształcie będzie zrealizowana, Piwniczna straci status uzdrowiska – mówił Kamil Jakubowski z Barcic.
Radny Rytra – Michał Wacławek wyraził obawy, że jeśli inwestycja w planowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zostanie przeforsowana, Dolina Popradu na wiele lat zamieni się w plac budowy.
– Ktoś w 2017 roku wyrysował sobie kreskę na mapie – najkrótszą i najtańszą, ale ta kreska tnie Barcice Rytro i Piwniczną. Nie może być tak, że wydając ogromne publiczne pieniądze, nie będziemy się liczyć z kosztami społecznymi. Ten tranzyt w żaden sposób nam nie pomoże. Nie mamy przestrzeni. Dolina Popradu jest za wąska. Żyjemy głównie z turystyki. Branża turystyczna która dźwignęła się po lockdownach nie podźwignie się ponownie po tej inwestycji, która zamieni dolinę w ogromny plac budowy na wiele lat – przekonywał.
Nagranie z konferencji prasowej można obejrzeć poniżej:
fot. & video: Polska 2050 Małopolskie; Konfederacja Nowy Sącz
Interpelacja nr 26273
do ministra infrastruktury
w sprawie budowy obwodnicy Piwnicznej-Zdroju
Zgłaszający: Hanna Gill-Piątek, Tomasz Zimoch, Michał Gramatyka, Joanna Mucha, Mirosław Suchoń
Data wpływu: 11-08-2021
Szanowny Panie Ministrze!
Dolina Popradu to jedna z najpiękniejszych dolin polskich, przedzielająca Beskid Sądecki. W samym środku doliny leży Piwniczna-Zdrój, uzdrowisko ze zdrojami leczniczych wód mineralnych oraz miejscowość turystyczno-wypoczynkowa. Turystyka i lecznictwo uzdrowiskowe to główne dziedziny gospodarcze tego regionu i podstawowe źródła utrzymania wielu mieszkańców.
Piękno Doliny Popradu idzie w parze z bogactwem przyrodniczym. W jej obrębie zlokalizowany jest największy obszar siedliskowy w Małopolsce, obszar Natura 2000 Ostoja Popradzka PLH120088, Popradzki Park Krajobrazowy, Południowomałopolski Obszar Chronionego Krajobrazu. Żyją tutaj liczne gatunki chronione roślin i zwierząt. Najistotniejszy z punktu widzenia przyrodniczego jest jednak fakt istnienia w Dolinie Popradu korytarzy ekologicznych zapewniających migrację dużych drapieżników: wilka, rysia i niedźwiedzia. Wszystkie one przecinają drogę, biegnącą dnem doliny i są częścią transeuropejskiego Korytarza Karpackiego. W Dolinie Popradu wyznaczono punkty krytyczne, mające kluczowe znaczenie dla łączności populacji wilka i rysia, a także dla populacji niedźwiedzia ze wschodniej i zachodniej Europy. Walory przyrodnicze i krajobrazowe Doliny Popradu sprawiają, że stanowi ona dobro narodowe, o które wszyscy winniśmy się troszczyć.
Doliną Popradu biegnie droga krajowa nr 87 klasy G o długości ok. 28 km, łącząca Nowy Sącz z miejscowością Mniśek na Słowacji, aktualnie oznaczona na mapach jako dopuszczona do ruchu ciężkiego do 10 ton/oś. Droga prowadzi przez miejscowości: Nowy Sącz, Stary Sącz, Barcice, Rytro, Piwniczna, Mniśek. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie planuje modernizację drogi: inwestycja nosi nazwę ”Budowa obwodnicy Piwnicznej w ciągu drogi krajowej DK87” i włączona została do „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030” ustanowionego uchwałą nr 46/2021 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 2021 r. Podstawowe cele programu to zwiększenie płynności przejazdu po drogach krajowych oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowana obwodnica w żaden sposób nie prowadzi do osiągnięcia tych celów, gdyż ruch na DK87 jest obecnie płynny, więc upłynniać go nie trzeba; obwodnica, omijając centrum Piwnicznej nadal jednak przebiegać ma przez teren zabudowany, a ryzyko wypadków na obwodnicy znacznie wzrośnie przy spodziewanym po modernizacji drogi nasileniu ruchu pojazdów, w tym tranzytowego ruchu ciężkiego w kierunku przejścia granicznego Piwniczna-Mniszek. Na takie nasilenie ruchu wskazują jednoznacznie wypowiedzi przedstawicieli władz i firm przewozowych oraz dokumenty, będące w posiadaniu Społecznego Komitetu Gminy Piwniczna. Inwestycja jest więc sprzeczna z rządowym programem budowy 100 obwodnic, gdyż nie realizuje jego celów.
Realizacja planowanej inwestycji będzie katastrofalna w skutkach dla przyrody: grozi przerwaniem Karpackiego Korytarza Ekologicznego i stanowi zagrożenie dla istnienia europejskich populacji dużych drapieżników: wilka, rysia i niedźwiedzia. Jest to naruszenie europejskiej dyrektywy siedliskowej (dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory) oraz Europejskiej Strategii Bioróżnorodności, a także Europejskiej Konwencji Krajobrazowej (niszczenie krajobrazu bez uwzględnienia potrzeb lokalnej społeczności i dziedzictwa kulturowego górali nadpopradzkich oraz tożsamości królewskiego miasta Piwniczna). Podkreślić należy, że zagrożenie przerwania Karpackiego Korytarza Ekologicznego i istnienie punktów krytycznych w miejscu planowanej inwestycji nie zostało zauważone w „Prognozie oddziaływania na środowisko projektu Programu Budowy 100 Obwodnic”, która dla obwodnicy Piwnicznej podaje „brak konfliktów z korytarzami ekologicznymi”, a w konkluzji brak negatywnego oddziaływania na obszary Natura 2000. Jest to skandal potwierdzający krytyczną opinię o tej prognozie, wydaną przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w piśmie z 27.10.2020 r. (sygn. DOOŚ-TSOOŚ.410.7.2020.TW/KSz).
Planowana inwestycja spotkała się z ostrym protestem mieszkańców Piwniczej, do którego dołączyły społeczności Starego Sącza, Barcic i Rytra. Mieszkańcy trzech gmin: Starego Sącza, Rytra i Piwnicznej mówią jednym głosem: nie chcą, by dolina stała się korytarzem na Słowację dla TIR-ów. Nie chcą ciężkiego ruchu, hałasu, zanieczyszczenia powietrza i zniszczenia przyrody Doliny Popradu, a także utraty statusu uzdrowiska i walorów turystyczno-wypoczynkowych ich miejscowości.
Solidaryzując się z broniącymi swej „małej ojczyzny” przez dewastacją mieszkańcami trzech popradzkich gmin oraz ze Społecznym Komitetem Gminy Piwniczna, proszę o odpowiedzi na pytania:
- Dlaczego w Dolinie Popradu forsowana jest inwestycja o nazwie „Budowa obwodnicy Piwnicznej w ciągu drogi krajowej DK87”, która nie spełnia warunków Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 i nie uzyskała akceptacji mieszkańców?
- Na jakim etapie jest obecnie planowana inwestycja?
- Dlaczego nie sporządzono do tej pory oceny oddziaływania inwestycji na środowisko?
- Jakie są planowane parametry techniczne obwodnicy (szerokość pasa drogowego, liczba pasów ruchu, dopuszczalny tonaż, prędkość projektowa)?
- Jaka jest planowana infrastruktura dla inwestycji?
- Czy dokonano analizy i prognozy ruchu dla planowanej inwestycji, w szczególności tranzytu ciężkiego przez przejście graniczne Piwniczna-Mniszek? Jeśli tak, proszę o udostępnienie wyników.
- Czy opracowano już studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla inwestycji? Jeśli tak, proszę o udostępnienie.
- Jakie jest stanowisko ministerstwa wobec zgłoszonych przez mieszkańców propozycji rozwiązań alternatywnych?
Z wyrazami szacunku
Hanna Gill-Piątek
Posłanka na Sejm RP
Koło Parlamentarne Polska 2050