Nowy Sącz – Chełmiec: chcą przetestować szynobus

Nowy Sącz – Chełmiec: chcą przetestować szynobus

Jest cień nadziei na uruchomienie szynobusu, który ułatwiłby przemieszczanie się z centrum Nowego Sącza na osiedle Helena i do gminy Chełmiec w czasie gdy nie będzie można przejechać mostem heleńskim. O uruchomieniu szynobusu  dyskutowano podczas debaty „Sądecka Kolej Podmiejska – kosztowny kaprys czy pilna konieczność?” zorganizowanej przez  redakcję Radia Kraków. Zdaniem władz Nowego Sącza szynobus to dobry sposób na złagodzenie utrudnień związanych z przebudową mostu. Dotąd oponentem rozwiązania był wójt Chełmca. Popatrzył na rozwiązanie życzliwiej gdy pojawiła się koncepcja zmiany lokalizacji przystanku po „chełmieckiej” stronie Dunajca.

Koszt przedsięwzięcia, które przez półtora roku miałoby ułatwić życie ludziom mieszkającym po obu stronach Dunajca wynosi 3 miliony złotych. Leszek Zegzda, członek Zarządu Województwa Małopolskiego zadeklarował, że województwo wesprze finansowo uruchomienie szynobusu.

– To rozwiązanie klasycznie lokalne, dotyczy problemu Nowego Sącza. Nie można tego w całości zrzucać na barki Województwa Małopolskiego. Czekamy więc na ofertę ze strony władz Nowego Sącza, ewentualnie gminy Chełmiec. Będziemy rozważali nasz udział – stwierdza Leszek Zegzda. – Racjonalny jest podział 50 na 50. 

 

Władze Nowego Sącza proponowały uruchomienie szynobusu, który każdego dnia miałby wykonywać 36 kursów, po 18 w każdą stronę, przez 7 dni w tygodniu. Trasa przejazdu wedle „sądeckiej” koncepcji rozpoczynałaby się w Marcinkowicach, a kończyła w Nowym Sączu, na Dworcu PKP. Szynobus zatrzymywałby się na Helenie i w centrum miasta. Przejazd z Marcinkowic do centrum Nowego Sącza centrum trwałby 16 minut, a do Dworca Głównego – 21 minut.

–  Strategicznym partnerem powinna być Gmina Chełmiec – twierdzi Wojciech Piech, wiceprezydent Nowego Sącza.

Wójt Chełmca, Bernard Stawiarski uważa jednak, że szynobus to zbyt kosztowny pomysł, z którego mieszkańcy raczej nie będą licznie korzystać. Ostatecznie przystałby jednak na uruchomienie szynobusu w ramach testu, na  kwartału bądź pół roku.

– Jestem za uruchomieniem kursów z Heleny do Nowego Sącza. Szynobus powinien jeździć co pół godziny – mówi Bernard Stawiarski.

Stacja końcowa w Marcinkowicach jest jego zdaniem pomysłem nietrafionym ze względu na odległość, jaką musieliby pokonać mieszkańcy Marcinkowic, aby dojść do peryferyjnie zlokalizowanego przystanku i wsiąść do szynobusu. To prawie kilometr dystansu z centrum Marcinkowic.

– Ponadto jest tam problem z parkowaniem – dodaje wójt i wstępnie daje zielone światło dla przetestowania szynobusu na trasie Nowy Sącz – Helena, bądź nawet do Starego Sącza, co pół godziny, na czas kwartału lub pół roku.

– Bez obwarowania długoterminowymi umowami – podkreśla wójt.

– Uruchomiłbym taki test wtedy, gdy dla pieszych będzie wyłączony trakt przez most heleński. Okres testu powinien trwać przynajmniej kwartał. Ludzie muszą się przyzwyczaić  – zauważa Leszek Zegzda.

Poparcia takiego pilotażu nie wyklucza także Wojciech Piech.

–  Jako miasto nie wykluczamy pilotażu. Materiał pozyskany w jego toku byłby bardzo cenną wskazówką prowadzącą do ewentualnej kontynuacji projektu. Jesteśmy pozytywnie nastawieni do nowych koncepcji – mówi wiceprezydent.

Andrzej Oleksy, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Nowym Sączu podkreśla, że infrastruktura kolejowa jest przygotowana do uruchomienia takiego połączenia.

– Linia 96 w kierunku Krynicy i Muszyny jest dostępna, w każdej chwili pociągi mogą jeździć – deklaruje.

Jeszcze inne rozwiązanie komunikacyjne proponuje Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei.

Jedyny sensowny wariant to naszym zdaniem skomunikowane z autobusami wahadło Nowy Sącz Chełmiec – Nowy Sącz Miasto. Proponowałbym kilka kursów w godzinach szczytu, w dni robocze. Inne rozwiązania uważam za pozbawione większego sensu, gdyż są nieekonomiczne – uważa Łukasz Wideł, wiceprezes Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

 

Debatę na sądeckim dworcu PKP prowadził Sławomir Wrona.

Poniżej seria artykułów z mostem heleńskim w roli głównej: 

Nowy Sącz: mamy 77 milionów na most heleński! 

Czteropasmowy most zastąpi heleński 

Na czas remontu mostu heleńskiego przesiadka z auta do pociągu! 

Helena odseparowana. Nikt nie wie jak dotrzemy z Chełmca do Sącza

Marcinkowice – Nowy Sącz: Projekt „szynobus” zagrożony

Nowy Sącz: gdy nie będzie mostu heleńskiego, będą darmowe autobusy

Fot.  Agnieszka Małecka  

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama