16 szkół w których młodzież słabo zdała egzaminy dostanie narzędzia do szlifowania talentów

16 szkół w których młodzież słabo zdała egzaminy dostanie narzędzia do szlifowania talentów

Ania będzie mogła rozszerzyć swoją wiedzę, chodząc na koło przyrodnicze. Tomek dokształci się z informatyki, korzystając z nowej pracowni komputerowej. Pani Maria, nauczycielka, wzbogaci swoje kompetencje w trakcie studiów podyplomowych. To tylko nieliczne efekty, jakie przynieść może nowy projekt, realizowany w szkołach z gmin: Krynica – Zdrój, Muszyna i Piwniczna-Zdrój.

Z pomocy skorzysta 16 szkół, których uczniowie w roku szkolnym 2014/2015 uzyskali z części matematycznej sprawdzianu po szóstej klasie lub części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego wyniki poniżej średniej wojewódzkiej.

W ramach tego projektu podnosimy kompetencje informatyczne, matematyczne i z przedmiotów przyrodniczych. Jest to bardzo duży projekt. Będzie trwał dwanaście miesięcy – wyjaśnia Monika Kantor, kierownik projektu. – W małych szkołach może się okazać, że każdy uczeń będzie objęty jakąś formą wsparcia: albo zajęciami edukacyjnymi z kół i zajęć wyrównawczych, albo wyjazdem edukacyjnym.

Rodzaje pomocy jakich mogą spodziewać się szkoły to koła zainteresowań, lekcje terenowe i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla uczniów. Na nauczycieli czekają szkolenia, warsztaty i studia podyplomowe prowadzone przez Wyższą Szkołę Biznesu w Nowym Sączu. Oprócz tego zakupione zostanie wyposażenie do nauczania przedmiotów przyrodniczych, matematyki i rozwijania kompetencji informatycznych. Zorganizowane będą wyjazdy edukacyjne do Wieliczki i Ojcowa oraz pomoc stypendialna.

Zajęcia dodatkowe w szkołach koordynować będzie Stowarzyszenie Klucz Muszyński, jednak przeprowadzać je będą nauczyciele z danej placówki. To oni najlepiej znają potrzeby edukacyjne swoich uczniów. Wyjazdami edukacyjnymi zajmie się natomiast Fundacja TGLS.

– To wielka rzecz, którą możemy dać naszym uczniom. W projekcie weźmie udział ponad 1200 dzieci i 200 nauczycieli – mówił prezes Fundacji Rozwoju Regionów, Gerard Zaręba podczas uroczystej inauguracji projektu.

Ja obiema rękami podpisuję się pod takimi projektami. To jest  furtka, która pozwala zdobyć środki zewnętrzne, bo gminy nigdy nie byłoby na to stać – przyznaje burmistrz Piwnicznej, Zbigniew Janeczek. Sam z wykształcenia jest nauczycielem i brał udział w wielu tego typu działaniach. Jak mówi, zawsze przynosiły one pozytywne rezultaty.

To ewenement, bo z reguły projekty dotyczą tylko uczniów, a tu wprowadzono nauczycieli. Dzięki temu oni mogą się też rozwijać. Świat idzie naprzód. Pozostawanie bez dokształcania oznacza cofanie się w rozwoju – dodaje burmistrz.

Arkadiusz Rodak, przedstawiciel firmy Optiserw, która zajmie się wyposażeniem szkół, wymienia liczne pomoce dydaktyczne, które dostaną placówki biorące udział w projekcie.

– Zestawy multimedialne, czyli tablica interaktywna, projektor, głośniki i do tego jest zawsze jakiś notebook sterujący. Część szkół będzie mieć pracownie komputerowe, w niektórych będą laptopy, w innych komputery, w zależności od tego ile mają miejsca na biurkach. Oprócz tego wszystkie pomoce dydaktyczne typu ekierki, szkielety, fantomy, odczynniki chemiczne. W niektórych szkołach samych pozycji chemicznych jest ponad 150, w zależności od tego, czego szkoła potrzebuje.

Zazwyczaj byliśmy na straconej pozycji, bo Piwniczna jest miasteczkiem, a dotacje były na wioski, a nie na miasta. Szkoły wiejskie z naszej gminy korzystały z takich form, a my niestety nie – mówi Zenon Citak, dyrektor Szkoły Podstawowej z klasami gimnazjalnymi w Piwnicznej-Zdroju. – Teraz 72 uczniów skorzysta z dodatkowych zajęć, a oprócz tego szkoła zostanie wyposażona w sprzęt do pracowni przyrodniczych i sali matematycznej.

Fundacja Rozwoju Regionów, która jest organizatorem przedsięwzięcia pod nazwą „Kompetencje kluczowe w szkołach w gminach Krynica-Zdrój, Muszyna i Piwniczna-Zdrój w roku szkolnym 2017/2018.”, zajmuje się realizacją projektów unijnych. Jej głównym celem jest jest pomoc w rozwoju zawodowym dla jak największej liczby osób.

 

Reklama