Ania będzie mogła rozszerzyć swoją wiedzę, chodząc na koło przyrodnicze. Tomek dokształci się z informatyki, korzystając z nowej pracowni komputerowej. Pani Maria, nauczycielka, wzbogaci swoje kompetencje w trakcie studiów podyplomowych. To tylko nieliczne efekty, jakie przynieść może nowy projekt, realizowany w szkołach z gmin: Krynica – Zdrój, Muszyna i Piwniczna-Zdrój.
Z pomocy skorzysta 16 szkół, których uczniowie w roku szkolnym 2014/2015 uzyskali z części matematycznej sprawdzianu po szóstej klasie lub części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego wyniki poniżej średniej wojewódzkiej.
– W ramach tego projektu podnosimy kompetencje informatyczne, matematyczne i z przedmiotów przyrodniczych. Jest to bardzo duży projekt. Będzie trwał dwanaście miesięcy – wyjaśnia Monika Kantor, kierownik projektu. – W małych szkołach może się okazać, że każdy uczeń będzie objęty jakąś formą wsparcia: albo zajęciami edukacyjnymi z kół i zajęć wyrównawczych, albo wyjazdem edukacyjnym.
Rodzaje pomocy jakich mogą spodziewać się szkoły to koła zainteresowań, lekcje terenowe i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla uczniów. Na nauczycieli czekają szkolenia, warsztaty i studia podyplomowe prowadzone przez Wyższą Szkołę Biznesu w Nowym Sączu. Oprócz tego zakupione zostanie wyposażenie do nauczania przedmiotów przyrodniczych, matematyki i rozwijania kompetencji informatycznych. Zorganizowane będą wyjazdy edukacyjne do Wieliczki i Ojcowa oraz pomoc stypendialna.
Zajęcia dodatkowe w szkołach koordynować będzie Stowarzyszenie Klucz Muszyński, jednak przeprowadzać je będą nauczyciele z danej placówki. To oni najlepiej znają potrzeby edukacyjne swoich uczniów. Wyjazdami edukacyjnymi zajmie się natomiast Fundacja TGLS.
– To wielka rzecz, którą możemy dać naszym uczniom. W projekcie weźmie udział ponad 1200 dzieci i 200 nauczycieli – mówił prezes Fundacji Rozwoju Regionów, Gerard Zaręba podczas uroczystej inauguracji projektu.
– Ja obiema rękami podpisuję się pod takimi projektami. To jest furtka, która pozwala zdobyć środki zewnętrzne, bo gminy nigdy nie byłoby na to stać – przyznaje burmistrz Piwnicznej, Zbigniew Janeczek. Sam z wykształcenia jest nauczycielem i brał udział w wielu tego typu działaniach. Jak mówi, zawsze przynosiły one pozytywne rezultaty.
– To ewenement, bo z reguły projekty dotyczą tylko uczniów, a tu wprowadzono nauczycieli. Dzięki temu oni mogą się też rozwijać. Świat idzie naprzód. Pozostawanie bez dokształcania oznacza cofanie się w rozwoju – dodaje burmistrz.
Arkadiusz Rodak, przedstawiciel firmy Optiserw, która zajmie się wyposażeniem szkół, wymienia liczne pomoce dydaktyczne, które dostaną placówki biorące udział w projekcie.
– Zestawy multimedialne, czyli tablica interaktywna, projektor, głośniki i do tego jest zawsze jakiś notebook sterujący. Część szkół będzie mieć pracownie komputerowe, w niektórych będą laptopy, w innych komputery, w zależności od tego ile mają miejsca na biurkach. Oprócz tego wszystkie pomoce dydaktyczne typu ekierki, szkielety, fantomy, odczynniki chemiczne. W niektórych szkołach samych pozycji chemicznych jest ponad 150, w zależności od tego, czego szkoła potrzebuje.
– Zazwyczaj byliśmy na straconej pozycji, bo Piwniczna jest miasteczkiem, a dotacje były na wioski, a nie na miasta. Szkoły wiejskie z naszej gminy korzystały z takich form, a my niestety nie – mówi Zenon Citak, dyrektor Szkoły Podstawowej z klasami gimnazjalnymi w Piwnicznej-Zdroju. – Teraz 72 uczniów skorzysta z dodatkowych zajęć, a oprócz tego szkoła zostanie wyposażona w sprzęt do pracowni przyrodniczych i sali matematycznej.
Fundacja Rozwoju Regionów, która jest organizatorem przedsięwzięcia pod nazwą „Kompetencje kluczowe w szkołach w gminach Krynica-Zdrój, Muszyna i Piwniczna-Zdrój w roku szkolnym 2017/2018.”, zajmuje się realizacją projektów unijnych. Jej głównym celem jest jest pomoc w rozwoju zawodowym dla jak największej liczby osób.