W Nowym Sączu odtworzono suknię Barbary Radziwiłłówny

W Nowym Sączu odtworzono suknię Barbary Radziwiłłówny

W Nowym Sączu zrekonstruowano strój królowej Barbary Radziwiłłówny, żony króla Zygmunta II Augusta. Bogato zdobiona suknia trafi do Kasztelu Gładyszów w Szymbarku.

 Procesem rekonstrukcji dowodziła prezes Fundacji Nomina Rosae dr Maria Molenda.

– Na co dzień zajmuję się przygotowywaniem strojów historycznych. Do odtworzenia sukni Barbary Radziwiłłówny przygotowywaliśmy się już od dwóch lat. W Szymbarku można oglądać ją wraz z pięcioma innymi strojami renesansowymi. Jest między innymi dworzanin wzorowany na obrazie Rafaela Santi i dama z portretu Rafaela Santi. Odtworzyliśmy także suknię z obrazu Leonarda da Vinci  „Dama z gronostajem” – opowiada Maria Molenda.

Wszystkie stroje, w w tym suknia Barbary Radziwiłłówny, są wyeksponowane na manekinach krawieckich w Kasztelu w Szymbarku.

– Praca nad suknią była absorbująca i czasochłonna. Staraliśmy się oddać rzeczywistość. Oryginalna suknia Barbary, którą podziwiamy na portretach, była wykonana z użyciem złota. My na takie szczegóły ze względów finansowych nie mogliśmy sobie pozwolić, jednak suknia ma dużą wartość artystyczną.

Pierwowzorem dla rekonstrukcji sukni był obraz Lucasa Cranacha wykonany w 1553 roku.

– Wykonanie tego stroju kosztowało mnie wiele nerwów, ale efekt jest wspaniały. Postacie których stroje zrekonstruowaliśmy wybierałam kierując się ich niezwykłością. Barbara była wielką miłością Zygmunta Augusta. Wkrótce po ślubie umarła w ogromnych męczarniach. 

Maria Molenda zaprasza przy okazji do Małopolskiego Centrum Kultury  „Sokół” w Nowym Sączu w dniu 30 marca o godz. 18. na swój wykład zatytułowany  „Ubiór narodowy Polaków czy kostium Sarmaty?”

Ubiór kontuszowy postrzegany jest jako symbol narodowy Polaków. Wyrażał umiłowanie ojczyzny, afirmację tradycji i wartości, jakim hołdowali Polacy. Jednak relatywnie rzadko poddajemy się refleksji, że był on ubiorem ekskluzywnym, przynależnym przede wszystkim szlachcie. Analiza historycznego fenomenu ubioru kontuszowego prowokuje do pytań o istotę społeczeństwa polskiego i jest ważna także w kontekście narracji o współczesnej Polsce, jej demokracji, jej społeczeństwie, jej podziałach, jej samoświadomości historycznej i wizji jej przyszłości. Na wykładzie omówione zostaną również inne formy ubiorów, które niosły przesłania patriotyczne i narodowe, zarówno w historii, jak i we współczesności. Przyjrzymy się także „modowym” decyzjom dawnych Polek, zastanawiając się nad tym, w jakim stopniu kobiety mogły dzięki modzie istnieć i wyrażać siebie – zaprasza Maria Molenda.

fot. Piotr Droździk/FB Fundacji Nomina Rosae.

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama