Ptaszkowa: stuletni tunel w którym kierowcy urywają lusterka - do przebudowy!

W Ptaszkowej (gmina Grybów) znajduje się ponad stuletni wiadukt kolejowy. Ma zaledwie kilkanaście metrów długości, ale jest niski i wąski. Pilnie wymaga remontu, gdyż drogą  pod wiaduktem nie przejedzie ani wóz strażacki ani autokar turystyczny. Po wielu latach interwencji mieszkańców obiekt doczeka się wreszcie przebudowy.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe nie decydowała się do tej pory na remont, tłumacząc, że ewentualne podniesienie wiaduktu równoznaczne będzie z podniesieniem torów na odcinku dłuższym, niż szerokość drogi, nad którą znajduje się przepust. PKP PLK była także zdania, że koszty remontu powinny być rozdzielone po równo między PKP i gminę Grybów.

- Ten wiadukt powstał w czasie budowy linii kolejowej około sto lat temu. Wiedzie pod nim droga powiatowa, łącząca wieś z drogą krajową nr 28 - mówi sołtys Ptaszkowej Marian Kruczek. - Droga prowadzi przez wąski, niski, a w dodatku lekko skręcający tunel. Pod wiaduktem nie przejadą samochody strażackie ani autokary. Mieszkańcy nie mają wyjścia i muszą przejeżdżać tunelem. Samochody nierzadko mają urwane lusterka i uszkodzone karoserie, bo ocierają się o wnętrze przepustu.

Mamy dobre wieści. Zapadła decyzja o przebudowie tunelu.

- Starania, aby poszerzyć i podwyższyć tunel przez kilkanaście lat były bezskuteczne. Dzięki szeregowi spotkań z zarządem PKP i Andrzejem Adamczykiem, Ministrem Infrastruktury i Budownictwa, zapadła wreszcie decyzja o rozpoczęciu prac - mówi poseł Józef Leśniak.

- Według wstępnej umowy, Powiatowy Zarząd Dróg opracuje dokumentację projektową na przebudowę obiektu i uzyska pozwolenie na budowę, a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizują roboty budowlane. Terminy realizacji będą uzależnione od opracowania dokumentacji, od uzyskania pozwolenia na budowę, a także od dalszego procedowania i wyboru wykonawcy inwestycji - mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP PLK.

Powiat Nowosądecki przekazał już kwotę 200 tys. zł na wykonanie dokumentacji.

- Jesteśmy już po przetargu i do końca listopada mamy czas na sporządzenie projektu, a później działania przejmą PKP PLK - mówi radny powiatowy Antoni Poręba.

W kompetencji powiatu leży opracowanie dokumentacji technicznej oraz  uzyskanie stosownych pozwoleń.

Koszt inwestycji to 6 - 7 mln zł.

Prace mają zakończyć się w sierpniu 2018 r.

Czytaj również o remoncie wiaduktu kolejowego na ul. Zielonej w Nowym Sączu:

Nowy Sącz: przebudowa wiaduktu nad ulicą Zieloną rozpocznie się w październiku

Fot. ilustracyjne - Google Street View

Reklama w DTS

Wypowiedz się w tej sprawie