Muzyka osiemnastowiecznej Pragi i tajniki radia

Muzyka osiemnastowiecznej Pragi i tajniki radia

Występ czeskiego zespołu Musica Florea zainaugurował 39. Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej. W Starym Sączu do niedzieli będzie królowała muzyka sprzed wieków, tym razem skupiona na dokonaniach środkowoeuropejskich kompozytorów. Nim w kościele św. Elżbiety zabrzmiała Muzyka osiemnastowiecznej Pragi, w festiwalowym ogródku prof. Marcin Szelest, dyrektor artystyczny imprezy, podpytywał Magdalenę Łos-Komarnicką z redakcji Programu II Polskiego Radia o tajniki realizacji transmisji koncertów.

Program II Polskiego Radia towarzyszy z przerwami Starosądeckiemu Festiwalowi Muzyki Dawnej niemal od jego początków, rejestrując i często transmitując na żywo większą część koncertów.

Dziś są to bezcenne zapisy – mówi o archiwalnych nagraniach Magdalena Łoś-Komarnicka z redakcji muzycznej radiowej Dwójki.

W tym roku wszystkie koncerty są rejestrowane przez Dwójkę, a trzy z nich transmitowane na żywo. Tym samym Starosądecki Festiwal Polskiego Radia znów wrócił na fale eteru.

– o kontynuacja świetnej obecności Polskiego Radia niemal od jego początków. W naszych archiwach, w radiowej fonotece mamy zapisy genialnych koncertów gwiazd, które tutaj przyjeżdżały od 1977 roku, bo takie najstarsze znalazłam zapisy. Dziś są to bezcenne pamiątki, a jednocześnie, gdy się patrzy tu do archiwum, czyta się recenzje tego, co się wydarzyło, to człowiek jest dumny, że tak szybko można było usłyszeć na antenie radia tak ważne rzeczy, które działy się w Polsce i całym muzycznym świecie, a także spotkać się z tymi artystami – wyjaśnia redaktorka Dwójki, która była gościem pierwszego „ogródkowego” spotkania w ramach SFMD.

Tradycyjnie, nim zaczął się koncert, trębacze wykonali fragment średniowiecznego konduktu Omnia beneficia, najstarszego zabytku muzyki wielogłosowej w Polsce, odkrytego w 1970 roku w archiwach sióstr klarysek w Starym Sączu. Później w kościele św. Elżbiety Musica Florea, pod kierownictwem artystycznym Marka Štryncla, zabrała publiczność w muzyczną wycieczkę do barokowej Pragi.

Osiemnasty wiek to okres, kiedy Praga rozkwitała po względem muzycznym. Na inauguracyjnym koncercie zabrzmiały utwory między innymi znanego, ale z twórczości drezdeńskiej, Jana Dismasa Zelenki. Wielowątkowe życie muzyczne osiemnastowiecznej Pragi – wystawne utwory kościelne, wczesna symfonika rozbrzmiewająca podczas publicznych koncertów, a nawet coraz popularniejsza w tym czasie opera – zasługiwałoby na odrębny cykl koncertów – zaznacza prof. Marcin Szelest.

Muzyka tworzona w osiemnastym wieku w Czechach była szeroko znana w środkowej Europie. Zachowały się nawet pozycje tego repertuaru w polskich archiwach. Kompozycje z pierwszej połowy osiemnastego stulecia wprowadziły publiczność w mało znany świat muzyczny naszej części kontynentu – „serca Europy”.

Źródło i fot. Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej.

 

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama