Wójt Gminy Chełmiec Bernard Stawiarski zapewnia, że nigdy nie będzie przeciwny budowie drogi ekspresowej do Brzeska, czyli słynnej „Sądeczanki”. Takie insynuacje padły podczas wczorajszego (poniedziałek, 5 czerwca) spotkania w nowosądeckiej siedzibie PiS-u, podczas którego gościł minister infrastruktury i budownictwa oraz dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński.
Oboje podkreślili, że gminy Gnojnik oraz Chełmiec sprzeciwiły się wszystkim pięciu wariantom przebiegu drogi.
Czytaj: Jeśli nie będzie kompromisu, droga – Sądeczanka – nie powstanie
GDDKiA ma jednak w planach szósty, kompromisowy, wariant. Jego przebieg mamy poznać niebawem. Sytuacji w Chełmcu GDDKiA zaogniać nie chce.
– Na razie rozmawiamy o burzliwej rozmowie na etapie konsultacji. Nie chcemy dopuścić do protestu, bo tak jak powiedział pan minister, każdy protest spowoduje to, że ta inwestycja wypadnie z programu budowy dróg krajowych – mówi dyrektor GDDKiA Tomasz Pałasiński.
– Musimy się pospieszyć, aby zdążyć w tym roku, bo tylko wtedy uzyskamy gwarancję finansowania na przyszłe lata. Musimy się dogadać, bo jeżeli się nie dogadamy, to inwestycja przepadnie – ostrzega Pałasiński.
Reakcja wójta gminy Chełmiec była natychmiastowa.
– Padło stwierdzenie, że przez upór gminy Chełmiec, która podobnież optuje tylko i wyłącznie za jednym z wariantów Sądeczanki (tzw. wariant pomarańczowy wzdłuż lewego brzegu rzeki Dunajec) zagrożona jest realizacja tej inwestycji. Mówi się wręcz, że gmina protestuje przeciw realizacji inwestycji w innym przebiegu – mówi wójt gminy Chełmiec Bernard Stawiarski. – Chełmiec nigdy nie był nie jest ani nie będzie przeciwko budowie żadnego z wariantów z Sądeczanki! Mało tego, gmina Chełmiec nigdy nie będzie protestować przeciwko budowie żadnej drogi ani w gminie Chełmiec, ani na terenie całej Sądecczyzny! – podkreśla.
– Uważamy, że najrozsądniejszym i najlepszym dla poprawienia sytuacji komunikacyjnej w regionie jest wariant pomarańczowy wzdłuż Dunajca po jego lewej stronie. Taki wariant sprawiałby, że obwodnica będzie komplementarna z wybudowaną obwodnicą północną Nowego Sącza, a cały ruch z zakorkowanej ulicy Tarnowskiej przerzucony zostanie poza granice miasta na tereny nie zamieszkane. Biorąc pod uwagę fakt, że obwodnica w wariancie pomarańczowym biegłaby przez tereny w większości należące do Skarbu Państwa nie byłoby problemów z uzyskaniem zgód na nowo budowaną drogę – uważa wójt Stawiarski.
Włodarz Chełmca zauważa też, że koszt budowy nowej przeprawy mostowej (Dąbrowa – Marcinkowice) określony w tym wariancie jest relatywnie nie wysoki w puli wszystkich środków potrzebnych na wybudowanie całej Sądeczanki.
– To właśnie ten wariant wydaje się najsłuszniejszy. Jednakże jeśli władze GDDKiA lub Ministerstwa Infrastruktury zdecydują, że inny wariant jest bardziej zasadny albo, że w żadnym wypadku nie można przełożyć drogi krajowej na drugą stronę Dunajca i cały ruch ma zostać skierowany w ulicę Tarnowską, gmina Chełmiec nie podejmie żadnych kroków stojących przeciw tej inwestycji wręcz będzie robić wszystko by została ona jak najszybciej wykonana – podsumowuje Bernard Stawiarski.
Fot. Ilustracyjne – z arch. DTS.